Har en Viking 540 stående i verkstan som strular.
Från början:
Kördes men bluddrade lite och gick på 1 cyl av och till. Tillslut dog den helt utan gnista.
Åtgärdat och kollat:
Tändplattan hade slagit sig något så magneterna tog i spolarna. (Aldrig hört tidigare, dock pirat som satt, bytt till original nu.)
Med ny platta gick allt fritt.
Dock 1 död spole på plattan som är utbytt.
Andra spolarna har rätt ohm enligt handbok.
Cdi död också ny monterad.
1 tändhatt död som är bytt.
Nya stift.
Spolen med tändkablarna testad annan.
Så i princip all el ny el utbytt.
Tändningen kollad.
Ny soppapump testad
Överbliven el som lysen osv bortkopplat för tillfället.
Såg att den fuktat mellan motorhalvorna samt en packbox som fuktat.
Alla packningar, packboxar bytta samt nya kolvar när allt ändå var isär. Blocket var fullt av bensin när det revs, borde ej vara denna mängd där.
Fel:
Finns en jämn ej pulserande gnista, kanske något svag.
Får bensin (förgasaren rengjord 4 gånger) kollat nålventilen som verkar ok.
Den startar men går ej. Startar till, går som en 1 cyl skoter, svarar ej på gas eller choke men tuffar igång och kan stå relativt länge. Låter som en 1 cyl motor på tomgång.
Var skall jag fortsätta leta fel? Förslag? Någon som känner igen gången?
Från början:
Kördes men bluddrade lite och gick på 1 cyl av och till. Tillslut dog den helt utan gnista.
Åtgärdat och kollat:
Tändplattan hade slagit sig något så magneterna tog i spolarna. (Aldrig hört tidigare, dock pirat som satt, bytt till original nu.)
Med ny platta gick allt fritt.
Dock 1 död spole på plattan som är utbytt.
Andra spolarna har rätt ohm enligt handbok.
Cdi död också ny monterad.
1 tändhatt död som är bytt.
Nya stift.
Spolen med tändkablarna testad annan.
Så i princip all el ny el utbytt.
Tändningen kollad.
Ny soppapump testad
Överbliven el som lysen osv bortkopplat för tillfället.
Såg att den fuktat mellan motorhalvorna samt en packbox som fuktat.
Alla packningar, packboxar bytta samt nya kolvar när allt ändå var isär. Blocket var fullt av bensin när det revs, borde ej vara denna mängd där.
Fel:
Finns en jämn ej pulserande gnista, kanske något svag.
Får bensin (förgasaren rengjord 4 gånger) kollat nålventilen som verkar ok.
Den startar men går ej. Startar till, går som en 1 cyl skoter, svarar ej på gas eller choke men tuffar igång och kan stå relativt länge. Låter som en 1 cyl motor på tomgång.
Var skall jag fortsätta leta fel? Förslag? Någon som känner igen gången?