Yamaha viking

Ove68

Ny medlem
21 jan 2016
4
0
1
Edsbyn
Jag funderar på att köpa en viking lll -02 med 500 mil på mätaren och min fråga är.
Är det en bra maskin eller är det något problem att tänka på ?
Är den driftsäker ?
Är den dryg på bränsle ?
Är det dyra reservdelar åt den ?
Och hur är den att köra/åka på
Kom gärna med så många synpunkter som ni kan.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Man kan säga såhär, den har ju i stort sett inte förändrats sen den utkom 1988(??) annat än med individuell framvang och mindre uppdateringar, boggien bland annat, under vägen. Orsaken till detta är väl att det funkar, enkelt utryckt.
Motorn går så länge man håller efter den. Min far har haft 4 stycken och det har, vad jag kan dra mig till minnes, inte varit det minsta strul med någon av dem.
Komforten är faktiskt riktigt bra tycker jag, perfekt maskin när man ska iväg och bara åka lite, men inte om man är ute efter ett fartvidunder.

Ps. Se till att den är rak i chassiet, för ett nytt chassie kostar sjuka pengar!
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Överskattade maskiner.
Skramliga pga fläktkyld motor och mycket spel kring bromsskivan, svårväxlade när den är kall - gick knappt få i växlar fram/back innan man kört en stund på våran, värdelösa tank och oljenivåmätare som hängt med sedan sjuttiotalet i form av gummislangar som knappt är avläsbara. Drar mycket bränsle. Extremt glapp i styrning och framvagn. Skitmattor jämfört med konkurrenterna från samma årgång. Vår skar en gång på ett vevlager utan direkt förklaring... Den fick olja och bränsle som den skulle.

Så felfria är de definitivt inte som vissa verkar tro!

Jag skulle inte köpt en Viking, hade nog valt mellan Polaris Widetrak eller Arctic Cat Bearcat Widetrack istället och köpt den i bäst skick. Allt som har Rotax 550 tittar jag inte ens åt.
 
Reactions: Larsa58

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Överskattade maskiner.
Skramliga pga fläktkyld motor och mycket spel kring bromsskivan, svårväxlade när den är kall - gick knappt få i växlar fram/back innan man kört en stund på våran, värdelösa tank och oljenivåmätare som hängt med sedan sjuttiotalet i form av gummislangar som knappt är avläsbara. Drar mycket bränsle. Extremt glapp i styrning och framvagn. Skitmattor jämfört med konkurrenterna från samma årgång. Vår skar en gång på ett vevlager utan direkt förklaring... Den fick olja och bränsle som den skulle.

Så felfria är de definitivt inte som vissa verkar tro!

Jag skulle inte köpt en Viking, hade nog valt mellan Polaris Widetrak eller Arctic Cat Bearcat Widetrack istället och köpt den i bäst skick. Allt som har Rotax 550 tittar jag inte ens åt.
Är helt oenig med i stort sett allt som du skriver.
Det verkar som att den Viking som ni ägde varit utan all form av underhåll och service? Till och med det välkända glappet i TSS-framvagnen går att åtgärda med enkla medel så att styrningen blir helt okej.
Att motorljudet är högt beror ju som du säger på fläktkylningen, men en motsvarande Polaris eller Cat är ju lika högljud.
Att även döma ut Rotax 550 fläkt rakt över är väl ganska inskränkt tänkande? Även de högljudda och bensinglada som alla de andra fläktmotorerna, men att de skulle vara dåliga är bara nys!

Ove68: Är Vikingen hel och fin så köp den. Lägg några timmar om året på att tvätta av, serva och förebygga problem på skotern så kommer du att ha en evighetsmaskin. Det gäller väl egentligen alla snöskotrar oavsett fabrikat, men Vikingen är otroligt lättskruvad och lättunderhållen.
 

Ove68

Ny medlem
21 jan 2016
4
0
1
Edsbyn
Tack för era åsikter angående viking.....det blev till slut en sådan efter att ha provat lite olika bredbandare. Bl.a. Widetrack ,5900 så tyckte jag att det var bäst plats på dynan på vikingen. Men jag undrar hur man justerar förgasaren då den gärna vill kvamna på låga var så att man får pumpa på gasen...värkar som den inte får tillräckligt med soppa/luft ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Det är just en sån sak som man måste vara noga med på Yamahas spjällförgasare, att grundligt göra rent den!
Ta loss och skruva isär förgasaren, skruva bort huvudmunstycke och lågfartsmunstycke. Ta även bort luftblandskruven.
Sedan gör du noga rent alla delar, munstyckenas hål kan du göra rent med en kopparkardel från en elkabel, och sedan blåser du på med förgasarrengöring eller Bräkleen, avsluta med tryckluft.
Skruva tillbaka och ihop allting, skruva ut luftblandskruven så många varv som står på infoklisterlappen någonstans under huven.
Kolla så att wirehöljet till oljepumpen visar 25mm wire när du sträcker upp höljet utan att trycka in gashandtaget.
Klart och din Viking kommer att gå som den ska hela säsongen.
 
Reactions: Häggman