yamaha viper -04

buppebuppe

Medlem
6 apr 2009
18
0
1
tänkte investera lite grejor till min viper som jag köpte i vintras, har inte kört så mycket med den för köpte den 3dar innan jag drog till fjällen i vintras, men hann bara köra 10min så pajjade den :( men nu funkar den för hoppningsvis, och jag behöver lite råd vad jag ska ha, och vart man kan köpa de:)

Matta. vad är de för mått och vad ska jag ha för märke? hade tänkt mig en 38.

Svart ruta. men jag hittar inge :hmmmm:

Pipor

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Camoplast cross-country 38mm kör jag med på srx'n, grymt bett på led och skottar på fint i puder också. SLPs pipor har funkat bra till yamaha.

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
307/38/38 med 2.52 delning "Camoplast cross country" är det du ska ha. Kan behövas ett par Nonslip hjul så slipper du att mattan kommer rappa. Min kompis har en viper med 38:as och org drivhjul. och den rappar som ett as i lössnön... även fast mattan är gode bra spänd.

Låg svart Ruta Finns att beställa på tex yamaha center. kostar drygt 400kr här i Luleå iaf.

buppebuppe

Medlem
6 apr 2009
18
0
1
307/38/38 med 2.52 delning "Camoplast cross country" är det du ska ha. Kan behövas ett par Nonslip hjul så slipper du att mattan kommer rappa. Min kompis har en viper med 38:as och org drivhjul. och den rappar som ett as i lössnön... även fast mattan är gode bra spänd.

Låg svart Ruta Finns att beställa på tex yamaha center. kostar drygt 400kr här i Luleå iaf.

okej tack ska du ha, hur många kuggar ska de vara då?

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
Jo precis. köp en 44:as. kostar dock lite mer. men är då garanterat värt de när du kommer utanför lederna osv:) men allt finns som sagt på www.stenmarksmaskin.se så kika där lite på priser osv.

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
Vipern har 4 drivhjul och blir helt värdelöst att ha 38:as och org drivhjulen när man kör i lössnö och håller fullt. beror ju också på hur man kör osv.

Min vector rappade också väldigt mkt med orginal mattan samt orginal drivhjulen. tkr yamaha borde lägga nonslip orginal!!.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vipern har 4 drivhjul och blir helt värdelöst att ha 38:as och org drivhjulen när man kör i lössnö och håller fullt. beror ju också på hur man kör osv.

Min vector rappade också väldigt mkt med orginal mattan samt orginal drivhjulen. tkr yamaha borde lägga nonslip orginal!!.
Konstigt att det inte rappar för mig då? Har inte gjort det en enda gång och jag har inte speciellt hårt spänd matta, så där lagomt som man alltid annars har.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Början på förra vintern, när jag hade fixat och fått tillbaka skotern efter all trimning/montering åde, slp pipor,v-kit,v-force3,portning med mera, så var min skoter totalt okörbar med orginal drivhjulen alltså. Rappade på stenhård väg när man låg i 50km/h och gasa på. Vek jag ut i puder så rappade den från början tills jag kom på hårt igen. Helt sjukt! Så då beställde man non-slip dirr och efter de aldrig mer nå rappning.

Är nog de bästa man kan investera till en skoter enligt mig nästan. Hatar när de rappar :mad:

Reactions: Storm 800

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min Viper kuggade inte så värst mycket med en 28mm fullblocks matta, men då var den spänd som en fiol sträng och det är ju inte bra för varken matta eller slides.
Non-slip är nästan obligatoriskt på en Yamaha, speciellt med Pro Action boggien då den slakar mattan riktigt mycket då man lättar på medarna.

Lite OT:
Du verkar ha en väldigt speciell Srx 700, var jävl** rädd om den där för den verkar vara en riktig One of a kind !!

Konstigt att det inte rappar för mig då? Har inte gjort det en enda gång och jag har inte speciellt hårt spänd matta, så där lagomt som man alltid annars har.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Mitt tips är defenetivt no-slip och en 44a, och om det inte sitter quickrods på maskinen skaffa det illa kvickt :D blir vädigt mycket roligare i lössnön. min rappa som ett as när jag hade quickrodsen på lössnö settings, fick spänna mattan som en fiolsträng..

Anledningen är att det är längre fjädringsväg på vipern, tack vare den hårt kopplade boggin som är på proaction så rappar den lättare med den längre fjädringsvägen, kan tom eventuellt vara quickrods på vipern.....

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Lite OT:
Du verkar ha en väldigt speciell Srx 700, var jävl** rädd om den där för den verkar vara en riktig One of a kind !!
Det är nog iaf en riktig one of a kind i skicket, jag kan garantera att det inte finns en srx i bättre skick i hela sverige då ska den vara NY! Finns inga skavanker på den, bara några små repor på huven. :D

Vector_: Jag har inga problem med gasen, den är oftast mot styret! :eviltongue:

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
haha:) nu ska vi inte vara dumma här :D låter underbart att den inte rappar(y) hade då iaf ett jädra problem med de på min innan ja la på non-slip å 38:an:)

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är ju som egentligen lite små konstigt, det verkar ju nästan som att det är bara min som inte gör det :confused: Men å andra sidan så var det ju till lika bra så jag släpp byta drivhjul :)

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
jo du är en på miljonen. nämen. funkar den bra utan. så är det ju bara tuta å köra:) vad var det för matta du hade?