Originalmattorna är notoriskt usla på Yamaha, därav ryktet om dålig gång i snö. Först 2011 bet den svenske importören i det sura äpplet och monterade riktiga mattor vilket gjorde skillnad som natt och dag när det gäller grepp och framkomlighet.
Viper är en trevlig skoter och nu när de börjar få några år på nacken kan man få mycket skoter för pengarna. Mycket lättkörd och hög finish, tillräckliga prestanda och låg bränsleförbrukning. Yamahas trippel har mycket trevlig karaktär och mycket rappt gassvar. Det man kan tänka på är att det var ganska poppis att montera pipor på Viper, vilket gav den uppåt 30+ hk ytterligare men ställer högre krav på bestyckning etc för att inte fara illa. Men motormäsigt är det sällan problem.
Nu lär ju mattan vara bytt på en Viper, och det allmänna skicket ger nog vägledning om hur den skötts. Allt skall funka i övrigt, du blir säkert nöjd.
(Jag bytte matta häromåret på min gamla Venture 700 från 1998. Den gamla 19mm 345-cm mattan slängdes ut och jag satte en 32mm 365cm matta istället med förlängningsskenor. Snacka om helt ny skoter, jag fattar inte varför man inte gjorde det redan från början...)