Yamaha viper 700 ??

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
En Yamaha viper 700 er -02, är det en bra maskin?

Kända problem? Motor,chassie osv

Bränsleförbrukning?

Skulle vilja veta mer om denna modell...

MVH :D

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Pålitligt och bränslesnål motor.
Vackert ljud!
Problem finns det inga som jag vet.
Det skulle väl vara att det inte är någon lössnöracer precis.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Originalmattorna är notoriskt usla på Yamaha, därav ryktet om dålig gång i snö. Först 2011 bet den svenske importören i det sura äpplet och monterade riktiga mattor vilket gjorde skillnad som natt och dag när det gäller grepp och framkomlighet.

Viper är en trevlig skoter och nu när de börjar få några år på nacken kan man få mycket skoter för pengarna. Mycket lättkörd och hög finish, tillräckliga prestanda och låg bränsleförbrukning. Yamahas trippel har mycket trevlig karaktär och mycket rappt gassvar. Det man kan tänka på är att det var ganska poppis att montera pipor på Viper, vilket gav den uppåt 30+ hk ytterligare men ställer högre krav på bestyckning etc för att inte fara illa. Men motormäsigt är det sällan problem.

Nu lär ju mattan vara bytt på en Viper, och det allmänna skicket ger nog vägledning om hur den skötts. Allt skall funka i övrigt, du blir säkert nöjd.

(Jag bytte matta häromåret på min gamla Venture 700 från 1998. Den gamla 19mm 345-cm mattan slängdes ut och jag satte en 32mm 365cm matta istället med förlängningsskenor. Snacka om helt ny skoter, jag fattar inte varför man inte gjorde det redan från början...)

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Original mattan på viper är faktiskt inte så dum. 28mm med kammar över hela mattans bredd. Dessutom ganska mjuk vilket gör att på hårda leder är det väldigt bra grepp och den gör inte bort sig i lite lösare före heller. Fast det är klart att en 44 eller en 38 matta är bättre i lössnön

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
De uppgav 120 vill jag minnas, vilket säkert stämmer med bromsningen... det är extremt svårt att mäta effekten på en tvåtaktare eftersom det är så många parametrar. Vid BLS 2004 (har jag för mig) hängde Vipern på bra och flera förare hade sin snabbaste delsträcka med Vipern, även om Firecat 700 vann totalt. Tacka lättkördheten för det.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Okej, någon fler som har åsikter om denna modell? Mvh

Btw bränsleförbrukningen vet någon exakt vad dom tar? :)

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Om man kan jämföra med en 700 sxr (nästan samma motor) Med frugan på 2.1 l/mil. (kärringkörd)
Med mej på 2.5 l/mil (utnyttjad o våldtagen)
Min har trippelpipor och annat godis, bromsad till 147hk.
Så säg mellan 2-3liter per mil

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är inte alls samma motor, Viper har avgasportar och är mer lik SRX-motorn fast med singelpipa. Sxr är redtopen, samma som i min avatar. :)

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
en förbrukning på en skoter är omöjligt att säga exakt, räkna alla skotrar mellan 2-5 liter per mil beroende på före och körstil ! då blir du aldrig besviken. bara bita i det sura äpplet och tanka om nu ändå ska köra skoter, kort slutsats. Köra skoter KOSTAR pengar ! :p Men ack så kul man får för pengarna

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Olika vem som kör och hur man kör, men Yamahas tripplar är rätt snåla. Jag tror att en bra gissning är ungefär samma som siffrorna ovan.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Hade en Viper 700 med speedwerx pipor och billet topp, bromsad och bestyckade till 147.5hk i hos nån firma i Mora. Oavsett körstil så drog den 4 liter milen, visserligen variatorkittad så tillslaget var ganska hög. Gick riktigt fint men nog sved det allt att bara komma 10 mil på en tank :)

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Jag körde flera längre turer med min Viper i vintras och på leden åkte jag som billigast på 1,7 l/mil.Då var det ganska aktiv körning, dock inte fullgas ur varje sväng då vi åkte 30 mil den dagen. Kompisens RX1a gick ytterligare nån deciliter billigare.

Jag är mycket nöjd med skotern: Den är nerdrevad och har en 38 matta.

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
En bra och rolig skoter som sällan krånglar! Sätt på en 44 matta och du kommer nog inte bli besviken. Jag personligen har aldrig kommit upp i 3 liter milen hur jävligt före det än varigt eller hur mycket jag än använt gasen... Ända nackdelen kanske är att den inte är så vidare i djupare puder... Men å andra sidan så köper man ju inte en viper för att bara pumpa puder...