yamaha

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
hejsan. är sugen nu och köpa en viper mountain 03-04. eller en mountain max 700 00-01

men vill veta lite mer om dom.

nackdelar hållbarhet mm ni som har eller vet skriv gärna.. mvh johannes

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har en MM700. Det här är 3:e vintern. Det här kan jag säga om den:

* Vikt: torrvikt, om nu nån bryr sig om den, är 233 kg. Dvs inte så värst.(Jfr med dagens halvlånga maskiner, 210-220 kg?)
* Motor: en pärla! Underbart morr, driftsäker, håller lätt över 1000 mil utan ingrepp. Klarar nerbestyckning finfint.
* Med 51 mm kammar och skottar man duktigt med snö! Den planar upp ganska lätt ur djupsnö och sjöslask och skjuter iväg fint. Men är ändå anständig att köra på led.
* Dämpare: sägs vara mindre bra. Som på andra maskiner med oljedämpare kanske? Jag vet inte, på min sitter det Engans.
* Driftsäkerhet: Yamaha-fantastisk! :D
* Originalmattan spricker ofta längst in, håller hyggligt ändå. (Men visst går det kammar när man skottar ner till marknivån.)
* Bra mods: 1. PP-skidor (ett måste!), 2. bort med krängaren (ta bort staget till bärarmen), 3. Nonslip-drivhjul, 4. Quickrods, 5. Boss-dyna.

Köp en 00:a eller senare, 97-99 är en Venture utan utrustning.

Sammanfattning: en toppenmaskin för ganska lite pengar!
Och de verkar hålla värdet ganska bra.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ingen av dom är ett dåligt val. Vipern är lätt körd och mycket driftsäker. MM är lite råare och otroligt tungstartad i -30. Olje förbrukningen är nästan dubbelt så hög på gamla 700an. Vipern är lättare, mycket lätt för att vara en trippel.

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Om du siktar på Mountain max sikta på en 01-02. Ganska mycket uppdaterat jämförelsevis mot tidigare varianter. Men de äldra är inga dåliga maskiner för det.