Yamahatripplar Svart eller rödtopp?

Spilloljan

Ny medlem
1 feb 2013
2
0
1
Bygdeå
Hej skotervänner,

jag står i startgroparna på att köpa en nyare gammskoter och då har jag börjat kika på modeller som har tvåtakts tripplar. Vad jag har förstått så är den äldre varianten av tripplar, den röda, ganska driftsäker och ska hålla bra. Denna motor verkar återfinnas i V-maxar, SXR MM och Venture maskiner. Den svartare, nyare(?) verkar finnas i bl.a SRX och Viper. Denna svarttopps trippel hur är den? Är den lika driftsäker som den röda?

Några andra tips gällande val av chassi? SXR eller SRX eller Viper, gärna MM men dessa har verkar ha stannat i pris redan för 5-6 år sedan, de är fortfarande dyra på blocket i vart fall. SXR och SRX är billigare och V-maxar har man sett på 15 000kr.

Jag prioriterar driftsäkerhet gällande val och kan hellre tumma på effekt istället.

Väl mött!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag som Yamahahatare måste erkänna Yamahas redtop som en av skotervärldens bästa motorer.
Skönt ljud dessutom! :)

Srx-motorn vet jag inte så mycket om tyvärr..
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
rödtopparna verkar tåla det mesta. måååånga år mellan kolvbytena och uppenbarligen klockrent samspelt motor.

nackdelen med trippel är att ståballen man får av ljudet gärna vill ge en direkt negativ inverkan på styrutslag... ett såkallat rattlås.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den "större" 700 med avgasventiler i SRX (trippelpipor) och Viper (enkelpipa) är en annan motor än redtopen.

Bägge är hållbara men redtopen anses allmänt vara en av skotervärldens hållbaraste motorer. Från USA finns exempel på motorer som gått 20.000 miles (3200 mil) utan renovering och kolvbyten behöver man sällan tänka på före 1000 mil. 115 mycket trevliga hk, enormt snabbt gassvar och dessutom låg bränsleförbrukning. Vill man ha mer effekt är det lätt ordnat, Yamaha är alltid bestyckade med marginal och pipor ger betydligt mer men äter på hållbarhet och marginaler.

Jag resonerade som du för ett antal år sedan och köpte en Venture 700 som jag förlängde till 365 och bytte matta på samt renoverade skidorna och satte lappbelag. Gör fortfarande 160 knyck på mätaren men funkar nu som crossover och pulkdragare också. Och tar sig fram i snö ungefär som kompisens switchback -04.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min SXR (rödtopp) har gått strax över 1000mil å jag har börjat fundera på att byta kolvar. Men jag har även 2 Polarisar -07 och -13 som yaman fått bogsera hem = förnedrat.
Sonen kör i 1,5 meter snö lika som vi kör med våra mer anpassade maskiner.
Gillar faktist japanarnas kvalite`. Å den är till salu
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Om du inte planerar åka massa lösssnö i konstig terräng eller åker mycket på extremt dåliga leder är ju fortfarande SRX en rätt oslagbar ledräcer om man åker mycket fina leder och sjöar. Man får kompensera den dåliga fjädringen med benen då det behövs.

Jag har fortfarande inte haft några som helst problem med min efter drygt 900 mil.

Planerar man körningen går det självklart även åka utanför spåret men det går ju inte jämföra med maskiner som är anpassade till det. Går t.om dra vedlass om man använder hjärnan och inte lastar för mycket :)
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Jag skulle vilja rangordna dom så här:

1 redtop
2 srx (blå toppar)
3 viper (svart topp)

Srx är väldigt tillförlitlig också men kräver lite mer översyn för att funka perfekt. Avgasportarna kräver rengöring samt inställning då och då.

Viper likaså men den dras med lite andra problem. Toppen är snudd på felkonstruerad, snålbestyckad i mellanregistret från fabrik samt många maskiner saknar den bakre kylaren i tunneln. Är också väldigt hög tändning vilket gör att den blir känsligare på bestyckning vid tex trimning jämfört med redtopen.

Slutsatsen är väl att redtopen är för den late. I stort sett bara att tanka å köra