Yamalaris PROsrX 700 : hög på tomgången?

Swomp

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Sundsvall
Tja har lite problem med tomgången på min srx 700 motor vandrar uppåt.

Vad bror det på?
Har monterat v-force 3 och öppna K&n filter.
Har det nått med det hela att göra?

Om jag har kört en sväng, så när jag stannar så kan den varva nästan 4000rpm så jag måste choka ner den för att sänka varven.
Vad är felet?
Även extremt svårt startad när den har stått över natten.
 

Swomp

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Sundsvall
Jag har gått upp ett steg på lågfarten och två steg på högfarten men måste gå upp mer på högfarten för stiften är vita ;(. Har riktigt dålig koll på bestickning, så hur vet jag vad jag ska ha för lågfart?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nån speciell anledning till varför du valt att montera öppna filter?
Det blir liksom inte mycket mer öppet än en luftburk om man har snöskoter...och det brukar vara ett evigt provande med separata luftfilter monterade direkt på förgasarna, och skitjobbigt utifrån att dom får dra i sig varmluft ifrån motorutrymmet istället för utifrån.
 

Swomp

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Sundsvall
Anledningen till att jag har skippar original luftburken är att jag inte får plats med den eftersom att motorn sitter i en proX 600 - 03. Annars hade jag mycket gärna haft kvar original :)
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Original yamaha insugsgummi spricker normalt sett inte. Tror inte du har tjuvluft. Anledningen att den rusar på tomgång samt vita stift beror sannolikt på att öppna filter ger motorn mycket mer luft än standard luftbox. Du måste helt enkelt bestycka upp mer. 50-52.5 på lågfart och lika mycket upp på main (i steg räknat) glöm inte att höja nålarna också.
 

Swomp

Medlem
4 mar 2013
16
0
1
Sundsvall
Okey bara ner å handla bestyckningar då. Insugsgummina är inte nya men som var väldigt fina när jag kollad på dom innan dom monterades. Just nu är det bestyckat med 42.5 på lagfart och 160 på högfarten. Men får prova att gå upp på 50, 52.5 på låg och 180, 190 på högfarten då.

Och nålarna? Är inte det en bestyckning i sig? Den får väl mer bränsle om man höjer nålarna? Eller är jag ute och cyklar?

Kan det vara det som gör att den är trög startad med när den är kall? Jag får dra hur länge som helst.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Vad är det för årgång på motorn? Har du 42.5 i nu så ska du nog prova 47.5. Eftersom du sa att du redan gått upp ett steg antog jag att det satt 45-47.5 i nuläget. Nålarna är verksamna över mellanregistret.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Det absolut bästa är ju att försöka få dit luftboxen om det är möjlig. Har du 160 i nu har du bestyckat upp rejält redan. Men testa 165-167.5 och kolla stiften i alla register. Låg (pilot) mellan (nålarna) högfart (main)