Zl 500- het variator!

albin_

Medlem
11 jan 2009
10
0
1
Skogen
Hejsan, jag har en fråga om ett fel och hoppas någon har en förklaring på de ! :)

Jag har en zl500 som har gått en runt 500mil, och när jag ska(försöka) åka med den så varvar den bara, det slirar. Men ibland kommer man iväg och då går de ett tag,men variatorn blir het.

Jag körde av drivaxeln i vintras och när den byttes så köpte jag mig en 32 matta och satte dit. Kan det ha något med att jag satt dit en 32 matta , att det går för tungt ? :p

/ Linus

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det är bara att börja kontrollera. Finns inget annat sätta att få veta. Kan vara allt från felaktig mattspänning till att du har fått helt fel delar, monterat något fel. Svårt att veta för oss som läser på ett forum utifrån din beskrivning än så länge.

Men lyft upp skotern bak och se om du kan dra runt mattan med handkraft. Ex. Genom att dra runt sekundärvariatorn. Det ska vara tämligen lite motstånd. Går det inte bra är det bara att börja demontera tills du hittar vad som gör att det går tungt.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Byt rem! när du körde av drivaxeln blev remmen garanterat kass, och en het variator har oftast att göra med att remmen slirar. Testa byt rem så borde ditt problem vara löst.

albin_

Medlem
11 jan 2009
10
0
1
Skogen
Okej. För jag bytte variator remmen och satt dit en ny. Men jag ska prova och byta igen sen kolla sekundärvariatorn.
En del säger att de kan vara några klackar i variatorn som har slitits ut så den slirar tack vare det. Men de är bara som en kompis tror att det kan vara de.

Men ska pröva med dem tips jag fått.