Låg i och åkte på halvgas på sjön igår när den plötsligt slutade svara på gasen så jag låste mattan och stannade direkt. Den gick fortfarande att dra runt, så nypning är uteslutet och kylningen var mer än god med allt slask som sprutade upp. Startar skotern igen och då misständer den och har ett lite dovare motorljud, som att den skulle gå på 1,5 cylinder. Kör hem den resterande 7km och tar loss tändstiften. Det vänstra är inte mycket att hurra för.
Kompressionen är jämn på båda cylindrar och efter inspektion av kolvtopparna genom tändstiftshålen med hjälp av en teleskopkamera syntes inget ovanligt. Köpte nya tändstift som monterades och skotern går utan att misstända, behåller det dovare motorljudet och går i övrigt lika vasst som vanligt förutom när det gäller tomgången. Den ligger kvar på den normalt rusande tomgången ett tag tills den tvärdyker och börjar smälla och misstända (se bifogat youtube-klipp).
Vad kan jag ha råkat ut för något roligt den sista kvalitetsveckan på vintern?
Kompressionen är jämn på båda cylindrar och efter inspektion av kolvtopparna genom tändstiftshålen med hjälp av en teleskopkamera syntes inget ovanligt. Köpte nya tändstift som monterades och skotern går utan att misstända, behåller det dovare motorljudet och går i övrigt lika vasst som vanligt förutom när det gäller tomgången. Den ligger kvar på den normalt rusande tomgången ett tag tills den tvärdyker och börjar smälla och misstända (se bifogat youtube-klipp).
Vad kan jag ha råkat ut för något roligt den sista kvalitetsveckan på vintern?