ZL 600 knepigt problem?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Låg i och åkte på halvgas på sjön igår när den plötsligt slutade svara på gasen så jag låste mattan och stannade direkt. Den gick fortfarande att dra runt, så nypning är uteslutet och kylningen var mer än god med allt slask som sprutade upp. Startar skotern igen och då misständer den och har ett lite dovare motorljud, som att den skulle gå på 1,5 cylinder. Kör hem den resterande 7km och tar loss tändstiften. Det vänstra är inte mycket att hurra för.

Kompressionen är jämn på båda cylindrar och efter inspektion av kolvtopparna genom tändstiftshålen med hjälp av en teleskopkamera syntes inget ovanligt. Köpte nya tändstift som monterades och skotern går utan att misstända, behåller det dovare motorljudet och går i övrigt lika vasst som vanligt förutom när det gäller tomgången. Den ligger kvar på den normalt rusande tomgången ett tag tills den tvärdyker och börjar smälla och misstända (se bifogat youtube-klipp).

Vad kan jag ha råkat ut för något roligt den sista kvalitetsveckan på vintern?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kan vara lösningen till den dåliga tomgången, förvisso. Förklarar däremot fortfarande inte tändstiftet om den nu inte hjälpte till att slå igen det, såklart.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
slå igen? en bit av elektroden är ju bortslagen/bortbränd, jag tänkte att iom att reedsen blir dåliga, så slår väl soppan tillbaka lite, och det kanske kan bränna sönder stiftet, alternativt att en flisa tagit sig upp förbi kolven och på så sätt har stiftet fått stryk.

Det var dock bara en spontan tanke med reedsen och kanske inte helt igenomtänkt.

packbox bakom variatorn? ser det bra ut där?
kanske kan vara något?

sprickor på insugsgummina mellan luftburk och förgasare? iom att vänster var illa? så den drar tjyvluft?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Okej.. inte slå igen, massakrera totalt. Tjuvluft skulle vara ett alternativ, men tomgången?

Är bara tomgång och ljudnivå jag märker skillnad på. Känns lägligt med en lite mer omfattande kontroll imorgon. Svårstartad är den inte heller, inte ett dugg.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
det behöver ju inte vara bara EN bidragande sak,

reedsen slitna och man märker det inte så hemskt, men sen blir gummina spruckna och då får båda felen hjälp av varandra?

Ärligt talat har jag ingen aning.

motorljudet blir väl iof dovare om det är hål i luftburken? kanske nåt lossnat och sugits igenom?

den låter ju som om du skulle vara utan luftburk?

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vad är luftburk? :beer:

Kör med Uni-filter. Ska vara en rejäl spricka i insugsgummit om ljudet påverkas sådär mycket.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sist jag hade loss det fick jag högre tomgång och inte dessa trevliga störtdyk med misständningar som den gör nu :(

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
***** knepigt. jag tror på tjuvluft, nästan precis sådär var det på min fyrhjuling. den hade hög tomgång några sekunder för att sen gå ner och börja "bluddra" men den dog efter ca 20 sek, det var insugsgummina som spruckit. Jag lindade med vulktejp å sålde den :D ***** kinesskit

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Aldrig varit med om nåt liknande..

Kanske orkar släpa mig iväg till skotern imorrn och kolla, annars är det oklart om det går att köra i helgen.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Suttit och lyssnat och lyssnat på klippet, och vet inte om jag blir någe klokare, den låter ju som om du skulle ha ett grövre avgassystem...

En tanke återgick till reedventilerna, att en bit kanske tom lossnat och tagit sig ut i pipan.

Låter den bara dovare, eller högre också?

tänkte på grenrörspackning mm...

ändrat mottryck borde väl kanske kunna förklara lite.

//Dennis

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hade kameran in i reeden idag och kollade, inga skador. Den låter bara mer dovt, inte högre. Efter några vändor slutade den misstända på tomgången. Startade på första draget.

Last edited:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nåväl, den gick säsongen ut iallafall. Smäller och har sig men märker ingen tydlig effektförlust. Snart gäller det att dra fram den och kolla. Lutar väl förmodligen mot kolvbyte.