ZL500 köpråd!

ridearctic

Medlem
31 okt 2010
34
0
1
bollnäs
Tjena alla skoteråkare!
Är så att jag fått ett erbjudande på en arctic cat zl500-98 pris:15000 kr
motorn är renoverad för ca 150 mil sedan och då bytes kolvar, alla lager i motorn, alla packningar och halva vevaxeln pga haveri. Även bakre boggie dämparen är bytt och alla lager i boggin. miltal just nu ca 850. Annars väldigt fräsch.

Det jag nu vill höra är om ni lite mer erfarna kan rekomendera den till en 17 årig pojke som ska köpa sin första egna skoter, har som sakt åkt på pappas skoter tidigare.

Mvh Patrik

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
jag skulle ta det erbjudandet. har en 600 och är nöjd med den. sen ett måste är att ha en styrhöjjare. ett tips är att höra med zleric här på forumet. han har en zl 500 han kan nog berätta vad han tycker om motorn osv.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tyckte först 15 000 inte lät som nån superdeal. Men såg sedan allt som var renoverat på den, så verkar det som en mycket bra deal.

Inga större nackdelar med ZLen, lite klena framdämpare, men om du märker att du vill ha hårdare så kostar inte ett par begagnade clicker dämpare så mkt idag.

Slå till=)

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! Vad kul att du siktar på en zl :) Det är mycket skoter för slantarna.

Precis som tidigare har skrivit så är framdämparna inte de bästa. Ett par beggade från en zr är inte så dyra. Motormässigt så tror jag att den kommer räcka för dig. Den kan upplevas lite slö om du inte vågar dra på, alla hästar kommer vid högt varvtal (7000 på min). Det fina med 500-motorn är att den är byggd på 600:ans block. Det betyder att den är driftsäker men också att om du skulle i framtiden när du blir lite äldre känna att lite mer motor behövs så köper du bara cylindrar och kolvar från en begagnad 600:a och vipps: en zl 600 :nod:

Statorn är ett barndomsfel på denna modell, och ett mycket dyrt sådant. Kolla upp om denna är bytt.

Lycka till med skoterköpet!

Mvh zleric

ridearctic

Medlem
31 okt 2010
34
0
1
bollnäs
Tack så mycket för alla snabba svar!
Är faktiskt så att statorn aldrig är bytt/omlindad så det är ju en liten nackdel. Men får hoppas att den iallafall går kommande säsong!

Mvh Patrik

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
jag tror absolut inte du blir besviken! jag köpte ett par beggade clicker för 500 kr. min skoter har gått en bit över 1000 mil och jag bytte kolvar i sommar. det var en spricka i den ena. men med tanke på hur långt den har gått så förvånar det inte mig. jag köpte min för 15000 också men den var inte ett dugg renoverad. lycka till!