Zr 580 95!

Silverridge

Ny medlem
7 jan 2010
4
0
1
Orsa
Hej!
Jo jag har ett litet problem med min Zr 580. Den blir överhettad efter en kort stunds körning . Har upptäckt att det läcker kylarvätska ur toppen. jag har köpt en ny sotningssats så jag har o-ringarna till toppen.Jag har inte bytt O-ringarna än. Men jag börjar fundera om det kan vara någonting mer. För alla slangarna blir väldigt varma och spända. Kan det vara en vattenpump som inte funkar som den ska?

Är dålig på att mecka så ge mig gärna lite förslag på vad det kan vara.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
873
113
Kramfors
Hej!
Jo jag har ett litet problem med min Zr 580. Den blir överhettad efter en kort stunds körning . Har upptäckt att det läcker kylarvätska ur toppen. jag har köpt en ny sotningssats så jag har o-ringarna till toppen.Jag har inte bytt O-ringarna än. Men jag börjar fundera om det kan vara någonting mer. För alla slangarna blir väldigt varma och spända. Kan det vara en vattenpump som inte funkar som den ska?

Är dålig på att mecka så ge mig gärna lite förslag på vad det kan vara.

Kolla att termostaten öppnar som den ska Koka den och mät när den öppnar. Ska väl öppna hyffsat tidigt typ 50 grader gissar jag eller strax mer? öpnar den inte alls så har du probbset där

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Om du nu ska "Koka" termostaten så tänk på följande, texten är kopierad från en reparationshandbok:

INSPECTING THERMOSTAT

1. Inspect the thermostat for corrosion, wear, or
spring damage.

2. Using the following procedure, inspect the
thermostat for proper operation.

a. Suspend the thermostat in a container filled
with water.

b. Heat the water and monitor the temperature
with a thermometer.

c. The thermostat should open at 50°C (122°F).
Once the thermostat starts to open,
IMMEDIATELY remove the thermostat as it
will lock in the open position if allowed to open
fully.

!NOTE: The thermostat is of the lock-open type. If
the thermostat is ever allowed to fully open, it will

remain open and replacement will be necessary.