Zr 580 efi krånglar

Dennis suomi

Medlem
15 dec 2012
30
0
1
Finland
Nån som har nåt bra förslag?
Min efi 580 vill inte starta,och startar den så går den ej på höga varv
Har nya sift,ny spole och har kollat att spårkilen i svänghjulet är ok
Blir snart tokig har ju kommit mycket snö här i Finland man vill ju ut å åka!!!!!
Snälla hjälp mej nån!!!!!!

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Som det verkar så har du en efi! Kommer det några blinkningar från styrenheten till efi:n.? Vad Har du för en årsmodell på släden?

Dennis suomi

Medlem
15 dec 2012
30
0
1
Finland
Det torde va en -96,jo då ja drar så blinkar efin.
Nån som vet vad nya munstycken till insprutningen kostar har förstått att dom e ganska dyra.
En bekant mena att det kan va dom som krånglar.
Men då felet uppstod på ett ögonblick har ja lite svårt att tro det

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Om det är nå fel på efi systemet så blinkar det på styrenheten för efi:n när man slår på tändningen innan man man drar i snöret. Det blinkar en serie med korta och långa blink som man sedan kan tyda i en verkstadsbok vars felet ev kan ligga.
På en efi så sitter inte munstycken som på en vanlig förgasarmotor utan så kallade injektorer en för varje spjällhus som under högt tryck pressar i soppan mellan spjällhus och cylindern.
Om injektorerna skulle va dåliga så kan det gå att liva upp dom med en ultraljudstvätt.
Jag vet ej vad dom kan kosta men är förmodligen svindyra, det kanske går hitta begade på blocket om det är dom som krånglar men jag tycker det låter långsökt att problemet ligger där. Men som sagt konstigare saker har ju hänt.