Zr 600 -02 dör när man gasar

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Länge sen man var inne på de här forumet nu, men iallafall.

Köpte en Zr för något år sedan, sekundärvariatorn gick sönder och skotern stod i 2-3 veckor.
Då vi hade bytt variatorn och skulle ut och så köra så gick det inte alls, mer än halvgas så dör skotern.
Håller jag lite gas så börjar den gå och sen dör den igen om jag gasar mer.

Har rengjort apvportarna, spänt vajrarna, bytt tändstift, kollat soppafiltret..
Var i garaget ikväll också, inte så skönt med 20 minus men vi kollade då hur apvmotorn fungerade.
Pallade upp skotern och gasade upp till 7000 varv, sen orkar den inte mer, och apvmotorn gör ingenting alls.
Tog lös motorn och matade med 12 volt, snurrar fint åt båda hållen. Ohmmätade och den går upp i 5Kohm.

Sökte på youtube förra vintern då jag ville ha igång eländet, då hittade jag en film som förra ägaren lagt upp och hade samma problem, frågade vad felet var då försvann filmen och fick ett halvhjärtat svar om vajerspänningen....

Väldigt tacksam för svar så jag kan sälja bort den nån gång :)

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Den ska tydligen vara bortkopplad, men vilka färger är det på kablarna? Måste dubbelkolla, bakre boggidämparen var tydligen nyrenoverad också men den gick stången av på efter nån månad

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
bytte gas reglaget och stopp knapp för några dagar sen och den kabeln är svart/vit ur handtaget. men som föregående talare skrev om du drar ur kontakten så kan du starta den ändå. ska tilläggas att det är en 99a jag har

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Får prova det då.
Men har fortfarande problemet att apvmotorn inte rör sig alls, vi har provat att vrida på den lite och inget händer.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Kolla en enkel sak först om utblåset på ljuddämparen inte har vikit ihop sig. Annars "kan" det vara statorn så fixa mätvärden på den o ohm mät den. Statorer funkar så att det finns låg o högfartsspolar i dem.
Du bör/kan hitta film på youtube hur du ska mäta sök stator zr600.

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Vi ska ta och mäta upp statorn imorgon kanske, men varför rör sig inte apvmotorn?

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Men den snurrar ju då vi matar med 12v, åt båda hållen.
Ohmmätningen vi gjorde stämmer ju också

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Nu går den!
Tog isär alla kontakter och smörjde med elektronikolja, då började motorn röra på sig litegrann.
Tog lös servon från motorn och vände den ett halvt varv, då löste sig allt.