ZR 600, byta hastighetsmätar wire?

phos

Ny medlem
23 feb 2010
2
0
1
Piteå
Tjing, helt ny på såväl skoterfronten som på forumet men tänkte att jag frågar nån som har koll innan jag hunnit riva skotern.

Är det nån som har koll på hur man byter hastighetsmätarwiren på en zr 600?
Antar att det inte är omöjligt men blir ju lättare om man vet hur man ska göra :)

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är inte så svårt. Men är du säker på att det är vajern och inte stiftet i vinkelväxeln? Det senare är vanligare.
Vajern är lättare att byta. Du kan göra det utan att ta bort sekundärvariatorn, men å andra sidan är den lätt att plocka lös.
Vajern ansluter in i nr 9 på bilden. Samma anslutning som uppe vid mätaren. Gänga lös och snurra, se om vajern rör sig uppe vid mätaren. Man kan sätta den i borrflugan och köra också så ser du om mätaren rör sig.
Stiftet är nr 11 på bilden och kräver lite mer pill. Slacka först på mattan. Sen: bort med 3 x nr 8, ta bort nr 9 och den yttre nr 6 (vill jag minnas, lagren ska sitta kvar iaf) och dra ut det delarna av stiftet ur drivaxeln och vinkelväxeln. Sätt dit det nya, tryck tillbaks vinkelväxeln på skruvarna och skruva fast.
Skruvarna är vagnsbultar så försök få dem att sitta kvar när du tar lös nr 9. Underlättar återmonteringen nåt oerhört.

Last edited:

notetoself

Aktiv medlem
10 jan 2010
62
0
6
Dalsland
Varför slacka på mattan?

Gjorde själv denna operation nyss utan att släppa den, (dock ev pga okunskap :becky:), men det gick fint...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Slackar man på mattan så är det lättare att få tillbaka inre nr 6 om den lossnar. Och det är mindre risk ATT den lossnar eftersom mattan inte sliter i drivaxeln bakåt.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Gör man inte, men axeln sliter i inre lagerhållaren bakåt om mattan är spänd. Då kan den kliva ur och den är småjobbig att sätta tillbaka.