zr 600 efi

erik_nyberg

Medlem
8 jan 2009
16
0
1
gräsmyr
Hejsan!
Jag funderar på att köpa en zr 600 efi men jag har bara ett par frågor.
1: Vilken års borde jag köpa? -02 har jag inte råd med och -98 verkar statorn gå sönder på konstant.
2:Är det sant att inkopplingsvarvet är 4800r/min, det verkar ju sinnesjukt enligt mig. :eek:
3:Är det några andra sjukdomar man borde veta om dessa?
4: Är det sant att dom drar runt 3liter/milen och över?
5: Hur ofta måste man repa dessa modeller?

har säkert mer frågor på lager men dessa får duga för tillfället.

tack på förhand //Erik
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
1. OM ja va du skulle ja nog försöka få tag i en från 00-02 då zren har z3-chassiet. lite nyare och bättre (snyggare).

2. att tillslagsvarvet ligger på 4800 är nog inte så farligt. går väl att justera. har själv 4000 på rmkn.. funkar

3. Statorn var väl en barnsjukdom på dessa maskiner. Har hört att dämparna inte va de bästa orginal men de går justera/byta ut.

4. en frisk zr drar nog mellan 2.5-3 beroende på körning.

5. service m.m är väl som de flesta andra skotrar. gå igenom maskinen efter säsongen byta de som är slut byta oljor osv. kanske är mera oroligt på 98an då de va den första modellen med detta chassiet
 

erik_nyberg

Medlem
8 jan 2009
16
0
1
gräsmyr
Det verkar ju som ja borde köpa iallafall en -00 då de verkar ha bättre med efi och bättre chassie, men endå tillslagsvarv på 4800 de blir väll väldigt stötigt att köra då? och den måtte ju dra mer soppa om man har så högt.
Min kompis kör en lynx xc 500 sp (lr edge 500) med tillslagsvarv på cirka 4000 och han tycker den har för högt register.

Angående soppan så verkar de ju som om de e typ standard på äldre skotrar (jag menar jag är ju inte rik så)
 

olle_sundberg1

Rookie sledder
6 maj 2008
6
0
0
Luleå
har köpt en zr 600 98 nyligen då staton var bytt på den , men har inte haft den så länge men cdi boxen , magnapullen , en motorkudde sprack , börja läka glycol och den går för fett. mycket ledsen men mina kompisar som har zr går mycket bra