ZR 800 efi-02 knäckt fäste från styrstången.

Spethz_

Medlem
8 nov 2010
10
0
1
Molkom
Hade kört fast med skotern och började att hasa och dra. Då small det till och styret lossnade på vänstersidan. Plockade bort skyddet och kikade. Såg då att det är själva toppen på styrstången som styrfästena sitter runt som blev knäckt. Även på andra sidan så såg jag att det var på gång. En spricka i det alltså.

Frågan är nu om det är bättre att försöka svetsa ihop det. Materialet är i aluminium.
Eller att kapa loss det helt och hållet. Sen om det nu inte finns att få tag på nytt? Isåfall kapa ett rör i lagom passform på mitten och sen svetsa fast det igen. Längden är runt 100mm.

Är lite trött nu men hoppas ni förstår vad jag menar. Alltså längst upp på styrstången så vilar styret. Det är där som det är trasigt. Sitter två styrfästen, ett på vardera sida.

Tacksam för tips och idéer.
Tack på förhand.
/Johan.

A

axelsson_vpg

Tigga ihop de.. vet inte hur de ser ut, kör annars ett större rör och svetsa/nita ihop de me gamla som du fortfarande har där inne. Haha om du förstår va ja menar (och om ja förstod rätt)

Spethz_

Medlem
8 nov 2010
10
0
1
Molkom
Ja jag funderade på det. Det med ett större rör borde ju också funka. Att man kapar det isåfall på mitten så man får fram själv skenan som styret ligger i. Som sedan sitter fast med fästena. Är det lätt att släppa på styrstången? Ifall att jag skulle ta och svetsa det så måste jag plocka loss det och ta med det. Istället för att bängla med hela skotern.
Vad tror du? :)