ZRT-800 , små gnistor men startar inte ??

izeman86

Ny medlem
26 dec 2005
4
0
1
Hej !

Jag har en ZRT-800 ( 1995 ) som inte vill starta,
har bytt spolarna och fixat tändplattan, då fick ja små små gnistor men vet inte om det är tillräckligt !

Någon som vet vad det kan vara för fel ?

Senast redigerad av en moderator:

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Gissar att du provat att byta stift också?

Har du provat att "snappsa" motorn lite? Alltså hälla ner lite bensin direkt i cylindrarna och sedan försöka starta den igen? Då brukar motorer ge livstecken om gnistan är tillräcklig.

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
mikaelvoss skrev:
Gissar att du provat att byta stift också?

Har du provat att "snappsa" motorn lite? Alltså hälla ner lite bensin direkt i cylindrarna och sedan försöka starta den igen? Då brukar motorer ge livstecken om gnistan är tillräcklig.
det fungerade för mig, men tur jag har elstart annars hade jag fått dra ihjäl mig.
Det konstiga var att jag först droppade i kanske 10-12 droppar bensin i varje cylinder o sen va jag tvungen att chocka fullt i ~20 sekunder även fast stiften va genomsura!

izeman86

Ny medlem
26 dec 2005
4
0
1
HeJ!!

Har testat spruta i startgas men gnistan är nästan borta ibland.. ändras från dag till dag

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Om gnistan ändras från dag till dag är det nog där felet ligger.
Har du kollat så att det inte är någon glapp kontakt mellan kabeln och tändhatten alt tändhatten mot stiftet?

Tror jag haft liknande problem på en tidigare skoter men då bytte vi bara spole. Men det som var det igentliga felet på den var ett kabelbrått i en av tändkablarna som gjorde att det glappade (syntes ju inte) men lustiga gnistor som följd.