ZRT600 -96 Variatorer

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
Tjenare!

lurar lite på vad jag har för variatorer, orginal primär har jag fattat som att
det ska vara en 9-bultars men jag kollade på en bild jag har liggandes på
datorn och tyckte mer att det ser ut som en 6-bultars. (har skotern står 2 mil
härifrån annars kunde jag räknat bultarna) är det 6-bultars och är den
bättre än 9 bultars? samma fjädrar i dom 2 ? lurar på att köpa en orange till
primären och en vit/röd till secundären, är det en bra kombination ?
är secundären på min orginal ?
kanske är svårt att se på bilden men jag vet att ni är vassa :D

 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det är en 6-bultare. Antingen arctics egen kopia på comet 108 eller så är det en comet 108. Jag tror det tidigare då 108 har en bultskalle som sticker ur centrum.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tycker de ser ut som en 108 EXP , enligt mig en bättre variator än 9-bultarn
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
hej alla glada!

lyfter min gamla tråd. nu har jag hunnit åka lite granna när vi har lite snö här nere i södermanland :)

när jag är ute och åker i ca 30 kmh och ger full gas så blir det en fördröjning på 1,5-2 sec innan det vrålar iväg, ska det vara så ?
om jag gasar typ halvgas upp till 60 och sen ger på fullt bär det iväg som fasen men om jag åker och håller 60 så den sjunker ner lite i varv och
sen ger på fullt har jag lite fördröjning innan det drar iväg ...

känns som det är variator-eriet som segar, för motorn låter bra och det drar fint om man håller den uppe i varv.

vill ha den riktigt ettrig ! ( här nere blir det inte nått smyg åka, inge transport åka eller nått sånt, det har vi för lite snö för :) )

är det variatorerna ? vad ska jag byta till för grejor ? ideer, tankar, tips och trix ?

Mvh Rilli Chefen !
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Den verkar ju inte gå helt tokigt.

Enkelt och billigt tips. Är att justera om fjädern i sekundärvariatorn till hårdaste läget. Finns 5 lägen, du vill ha hårdast.
Då vill den växla ner fortare och upp lite senare. Kanske inte några mirakel men bra effekt per krona exklusive sveda och värk.
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
andra fjädrar gör inte nån större skllnad ? ger man fullgas från stillastående så tar det typ 5-10 meter innan det river iväg ordentligt, skulle vilja ha rivet direkt så att säga..

ute på en åker med ca 40-50 cm snö så slutar det dra vid 120-130kmh och på packad väg så drar den fortfarande vid 150kmh ( törs inte hålla fullt längre :) ) låter det rimligt eller ska den gå bättre. (jag är nöjd med farterna men undrar om det är som det ska bara. )

mvh rille
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
kollade nyss, sitter en gul fjäder och den är spänd till sista hålet.. hårdare fjäder kaske vore nått ? är gul orginal?

kollade på primärvariatorn och det står arctic på den så det lär ju vara en 6 bult orginalare.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
De såg ut så där på vissa modeller på 90talet. Variatorn är nått slags mellanting mellan en EXP,en 9 bultare och en vanlig 108:a
Det är en helt annan variator än de nyare 6 bultarna, mycket klenare, ,men allt passar.