ZRT600 Ingen Gnista

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
Tjenare !

har vart ute och åkt en 4-5 timmar va lite trött och sugen på en kaffe, stanna stängde av och
gick in.
en timme senare skulle jag åka lite till tänkte jag och gick ut. halv choke på och drog, efter 5-6 ryck skruva jag ur stiften (alltid gått igång på första eller andra rycket) och ser att jag inte
har någon gnista, kollar alla sladdar, provar att bygla sladdarna till tändningslåset och utan
bygling, kollar om nått har hoppat isär kollar jordning men inget gör någon skillnad.

statorn är det första som ploppar upp i huvet.. letade här på forumet men jag hittade
inget som värkar vara till en zrt600 -96 någon som har några mätvärden ?

kan det vara cdi boxen som har gått ? går det att mäta upp den ? mätvärden ?

nån som har ett elshema att felsöka efter ?

några andra ideer ? jag har kört fast lite för tillfället känns det som..

mvh /// Rickard
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
har kollat i verkstadsmanualen och hittade massa värden

Ignition Trigger coil (sensor)
100ohm +-20% på kontakt med grön/vit och brun kabel ska det vara.
92ohm vart det när jag mätte så det är ju ok..

Ignition charge coil
coil 1 grön och vit kabel 450ohm +-20%
coil 2 grön och svart/röd kabel 25,7ohm +-20%
mellan grön och vit har jag 410ohm så det är ju inom toleranserna.
men mellan grön och svart/röd så ger inte multimetern nått utslag alls...
har provat med olika multimetrar.. är det så att det är statorn som är paj`?
bara att linda om ?

har även mätt på tänspolarna och mellan stiften på dom har jag 0,5 ohms motstånd
på både dubbelspolen och på enkelspolen och enligt manualen ska det vara 0,34 ohm +-15%
men jag har ju svårt att tro att båda ska paja samtidigt ?

cdi boxen står det att man inte kan mäta fra om den är hel eller trasig i service handboken.. vanligt att dom går sönder?

ideer ?
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
har lite uppdate som kan vara bra att veta...

plockade bort statorn och mätte direkt på spolarna och insåg att tråden på ena lindningen har
gått av, (den som går ner till första varvet på spolen)
coil 2 grön och svart/röd kabel 25Ω är den spolen jag pratar om
snackade med elverkstan här i staden och ha sa att det blir inte nån billig historia,
då han måste linda av spolen och räkna antal varv.

så det tog jag och gjorde själv och resultaten var

1000 varv på pricken fick jag det till.. och så vart det 60,78meter.

iallafall så var jag tillbaka efter lunchen och snackade med han igen
och när han visste hur många meter tråd som skulle på så vart det hela mycket
billigare. :)

kanske kan vara bra att veta om någon ska linda om en spole själv ?

återkommer med slutresultat Mvh /// Rille
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
873
113
Kramfors
Det var en värdelös elverksta!! Man mäter ju bara trådens tjocklek, och man behöver ju bara veta antal omh man ska ha. Sedan räknar man ut från tabeller hur många meter man ska ha.

Eller som jag gör jag lindar bara på några varv extra så jag är säker på att man har mer ohmvärde och lindar av några varv tills man har rätt värde.

Jag har just lindat om just den spolen på en zrt (igår), den visade inga fel värden men visade sig fela ändå,, misständning utan dess like . Men nu går den som ett skott igen superlindad alla Boost III special,,,,,,,,,,, all tråd lindad i locktite axiallim dvs all tråd indränkt rakt igenom i locktite + ytterlackskal av jb weld, då håller spolarna i 100 år förutsatt ingen kortis dåra .
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
Boost: det tänkte jag med, bara mäta trådens tjocklek och sen kolla hur stort motståndet är
tex. per meter, lite matte och sen linda skiten... men jag vet inte om han bara va ointresserad
för han fråga bara praktikanten om han ville göra det.. och det ville han :)
 

Rilli Chefen

Aktiv medlem
18 sept 2007
54
0
1
Eskilstuna
nu är grejorna på plats igen och den går som ett spjut !
mätte spolen innan jag satte dit den 27ohm.. inte riktigt 25,7 men inom toleranserna..

synd att snön är påväg bort här nere :)