Freeride VS Boondocker

Tvillingar?

Dessa två maskiner representerar egentligen det som både Freeride och BoonDocker stod för när de för första gången presenterades. Båda ska klara av ledkörning samtidigt som de ska ta sig fram i branter fulla av djup härlig snö. Båda är helt enkelt något kortare men stentuffa lössnömaskiner. Båda två har också den enligt oss perfekta längden av 146 tum för att ge oss i Sverige en underbar allroundupplevelse. Men är man bara intresserad av att klättra finns det bättre lämpade skapelser, det samma gäller om du tror att du är Tucker Hibbert.

 

Text Magnus & Stefan I Foto Stefan Sund

Att Rotax 850 i många modeller har haft sina problem med remmarna kan man ju lugnt påstå. Utan att ha något på fötterna får vi däremot känslan att det gått fler remmar för Lynx? Vilket är ganska konstigt då båda maskinerna har samma variatorbestyckning, drevning och utväxling. Allt är dock löst grundat på rena observationer av sociala medier, det kan ju även vara så att Ski-Doo-åkarna inte har en smartphone!? I år har man ändå tagit krafttag mot remproblemet med massvis av uppdateringar både när det gäller variatorer, kylning och motorfästen, vilket borde avhjälpa problemet!? Sedan kommer det alltid finnas de förare som skjuter remmar, då får man göra ytterligare åtgärder eller försöka att anpassa sin körstil… De 2019-maskiner vi körde på vårkanten saknade flera av de ny lösningarna angående detta problem, så det är svårt att utvärdera om det fungerat. För vi vände bland annat upp och ner på remmen när vi körde Freeriden, vilket borde vara helt omöjligt om motor och variatorer sitter fast som de ska, något nya motorkuddar/fästen borde fixa? På vår BoonDocker 3700 RE från -18 har vi förutom uppdateringarna från BRP även monterat ett V-kit för att vara säkra på att remmarna ska hålla lite längre än förra säsongen.

 

Gemensamt
Dessa två skapelserna har väldigt mycket gemensamt. Ta till exempel hela drivlinan som är likadan ända framifrån motorn bak till mattan. Även med rumpan placerad på den lilla dynan som fått ny fastare stoppning hos Lynx så känner man igen sig även om plasten är helt olika på maskinerna, dessutom delar man reglage och instrumenteringen med varandra. Styret på Lynxen är däremot placerat 0,5 cm lägre vilket konstigt nog märks!

 

Det som Lynx alltid har fått ha för sig själva och inte behövt dela med storebror är fjädring och då speciellt boggin. Här sitter det självklart en PPS²-boggi medan det i Ski-Doo:n sitter en lössnöanpassad tMotion som kan tilta några grader. Tanken var först att även Lynx skulle göra som Ski-Doo och byta till en mer lössnöanpassad boggi i form av DS-boggin även på RE-modellerna men då det inte lirade så bra med dämparna valde man att byta tillbaks som det var 2018. Dämparna i fråga är två fullt justerbara KYB 46 HLCR PB med Kashima coating. Det är en anodiserad coateing av metallen som minskar friktion och är hållbarare, vilket bland annat ger längre hållbarhet på oljan i dämparna. Om vi jämför med fjolårets RE 3700 har man även stoppat dit ordentliga stöd för fötterna. Freeriden nöjer sig med ”normala” KYB Pro 40 bakre piggybackstötdämpare av aluminium med verktygslös kompressionsjustering i 22 lägen. Man använder sig fortfarande av det styvare och bredare RS-fotsteg på Freeride. Båda skotrarna har också Flex Edge-mattan som hjälper till att få omkull skotern och behåller kontakten med underlaget längre i ett nedlägg.

 

Alla Radien-modeller med 996 mm i spårvidd, vilket BoonDocker RE har, får en omarbetad LFS-framvagn. Förändringarna innebär en stabilare framvagn som är mer förutsägbar. Detta har man uppnått genom att göra om spindlarna och den övre A-armen. Även här sitter de guldiga KYB Kashima coated-dämparna på plats, KYB 36 CR, med justering av både kompression och retur. Freeride förlitar sig på sin RAS 3-framvagn bestyckad med lika stora KYB Pro 36 R-dämpare.

Draganordning är tillval på båda maskinerna. Det finns även en extremt liten dyna som tillbehör vilken borde passa båda maskinerna, FORTY7c Performance Seat designad med hjälp av Carl Custer. Det skiljer två bagis mellan modellerna och Lynxen är den billigare av de två, men där får du ingen el-start, men det finns som tillbehör och det gör även SHOT under BYR. Sammanfattningsvis får man i stort bättre dämpare på Lynx och istället el-start på Ski-Doo. Men skillnaderna blir ändå något tydligare när man väl kört dem båda en stund.

 

Förarintrycken

De känns ju väldigt snarlika de här två skotrarna. Vi tycker nog däremot att Freeriden är den snäppet vassare som renodlad lössnömaskin då den har en bättre boggi för ändamålet. Framvagnen gör ytterst liten skillnad mellan dem i lössnön lite beroende på inställning. Men boggin gör desto större skillnad. Vi tycker att BoonDockern funkar riktigt bra i snön men är övertygade om att Freeriden ändå är strået vassare, i all fall om balataremmen dras åt, då båda dessa maskiner älskar att ha skidorna högt upp i vädret med remmen i fabriksposition! Vi ville även få det till att Freeriden har betydligt bättre fotsteg men det är ändå jämnt mellan dem, då de ser ganska lika ut när det kommer till snörensning. Lynxen fotsteg är ju inte lika bra som till exempel Polaris lössnöfotsteg eller Summitens fotsteg men de fungerar helt OK och är ganska lättrensade. Definitivt godkänd funktion för en crossover. När man ser på Freeridens fotsteg så ser de ut att vara i ungefär samma paritet som Lynxens. De bakre delarna ser bättre ut men runt ”fotholkarna” är det sämre öppningar än vad Lynxen har, ändå ganska jämnt skägg om vilken som är den bättre av de två.

Däremot så tycker vi att Freeriden tappar det den vunnit i snön när det kommer till ledåkning eller när det gäller större smällar mot fjädringen, framförallt vid hård ledkörning men det kan ju även visa sig vid hopp med mera. Lynxen har helt enkelt en mer stryktålig fjädring från fabrik. Till i år har de ju dessutom valt att ha en betydligt aggressivare inställning på den redan från fabrik, långtestaren 2018 var lite väl mjuk från början och nu kör vi med maximalt åtdragen högfart i boggin och nästan maximalt åtdragen högfart i framvagnen. 2019 är betydligt hårdare från fabrik och känns återigen som vad man kan förvänta sig av en RE.

I vårt tycke skulle vi rösta på Freeriden som en snäppet mer lössnöinriktad och smidigare maskin medan Lynxen blir lite mer allsidig. Men det är inga jättestora skillnader. Nöjesfaktorn är extremt hög på dem båda men för oss är Lynxen den bättre, då den bättre fjädringen mer än väl kompenserar för de något bättre lössnöegenskaperna hos Freeride. Hade vi kört ännu mer lössnö än vad vi gör idag så kanske vi hade fått lov att tänkt om.

 

FAKTA SKI-DOO Freeride 850 146 -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 849cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning + insugsspridare.
Chassi: REV Gen 4
Broms: Brembo-racing, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: RAS 3, KYB Pro 36 R. Fjädringsväg 220 mm.
Skidor: Pilot DS 2
Spårvidd: 97,5-102 cm.
Boggi: tMotion, KYB Pro 40. Fjädringsväg 239 mm.
Matta (BxL): PowderMax II FlexEdge, 406×3705 mm.
Kamhöjd: 63,5 mm.
Torrvikt: 212 kg.
Bränsletank: 36 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 164 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.ski-doo.se

Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 


FAKTA LYNX BoonDocker RE 3700 -2019

Motor: 2-cyl, vätskekyld, 849cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning + insugsspridare.
Chassi: RADIEN
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, KYB 36 CR Kashima. Fjädringsväg – mm.
Skidor: Blade DS
Spårvidd: 996 +/- 21 mm
Boggi: PPS²-DS-3700, KYB 46 HLCR Kashima. Fjädringsväg – mm.
Matta (BxL): PowderMax FlexEdge, 406×3705 mm.
Kamhöjd: 64 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, BD
Elstart: Tillval.
Backvxl: Ja.
Pris: 162 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com

Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer