En styrväska och en extra tunnelväska sitter monterat för att få med prylar man vill ha med sig när man är ute och såklart en gubbruta för de kalla dagarna och långfärderna som sedan kan bytas mot orginal lågrutan vid lössnökörning.
Inkörning
Första inkörningsdelen är c:a 20 minuter och varvtalet är begränsat till 6500 Rpm och där den fettar på extra soppa och olja. Därefter övergår det till nästa inkörningsläge som varar i 6 timmar aktiv körning där den skickar på extra soppa och olja men något mindre än under det första inkörningsläget. Vilket helt klart märktes då den missade på gasen relativt ofta vid omtag under inkörning och gick lite orent.
Som tidigare nämts så har det mestadels blivit ledkörning. Vilket inneburit att man iallafall fått känna på ledegenskaperna ganska bra och de känns faktiskt helt okej. Maskinen är såklart rätt vinglig på knixig led när det saknas krängare och det sitter en 36″ framvagn. Men med aktiv förflyttning på dynan så kan man kompensera rätt mycket för den smala framvagnen och på så sätt hålla nere skidorna i backen. Körmässigt är egenskaperna långt ifrån dagens ledmaskiner men helt dugligt med tanke på att de är en renodlad lössnömaskin vi pratar om.
Stötdämparna på M6000 är Arctic Cats egna IFP 1.5 stötdämpare. En billigare modell än exempelvis Fox Float 3 men samma funktion förutom att IFP-dämparen har en vanlig fjäder du kan justera istället för lufttrycket som i Fox-dämparen. Hittills är jag rätt nöjd med fjädringen, hur fjädringen står emot och tar smällarna vid ledkörning. Väldigt sällan det blivit något större genomslag. Några flygturer har det inte blivit så får återkomma hur dämpningen står emot vid tyngre landningar.
Motormässigt känns skotern riktigt bra med sin C-tec-2 600-kubiks motor med sina 129 hk. Rapp med bra gassvar vilket gör skotern riktigt rolig på knixig led då hastigheten är lite lägre. På längre raksträckor så märks det fort att man sitter på en Mountain 600, drevning, variatorbestyckning och mattan gör att accelerationen avtar rätt ordentligt när man kommer upp i fart. Bränsleförbrukningen har legat på mellan 1.8- 2.2 liter/milen vid varierande ledkörning efter att inkörningen var överstökad. De är inte någon wow-känsla eller E-tec-siffror men kan tänka mig att en mer ledbetonad Arctic Cat 6000-serie maskin går att få ner en del i förbrukning vid led/transportkörning då M6000 ligger på rätt höga varvtal vid ledkörning.
FAKTA ARCTIC CAT M6000 SE ES 141 -2019
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning DSI.
Chassi: Ascender
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: Arctic Mountain Suspension (AMS) , AC IFP 1.5. Fjädringsväg – mm.
Skidor: ProClimb – 7 G2
Spårvidd: 864-965cm / 34”-38”.
Boggi: FLOAT-ACTION, AC IFP 1.5. Fjädringsväg 368 mm.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3581 mm.
Kamhöjd: 66 mm.
Torrvikt: 213 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 117 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Helförsäkring: 3.489:- / 2.764:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *