Världens extremaste RMK!?

@mynameisjohan

Johan Forsberg känner ni säkert igen sedan tidigare då vi skrivit om honom och han är en populär person på sociala medier under namnet @mynameisjohan. Nu har han gått “all in” när det gäller bygget av årets skoter! 


 

Hur kom du på idéen till det här extrema bygget?
– Det här bygget är Chris Burandt-inspirerat och planerna började väl efter att jag testat Chris lättviktaren då vi var i Colorado hos han och körde för två år sedan. Först var det inte tänkt att det skulle bli så extremt utan det har byggts på lite eftersom, säger Johan.

Du har kortat tunneln, vad är fördelarna med det tycker du?
– Jag har kortar tunneln för att få bättre framkomlighet i snö och att lättare kunna vända runt då både chassie och bågen fungerar lite som en broms och wheelie bar original. Kort sagt så blir den mera lekfull och framför allt så blir de riktigt snyggt stuk på den, menar Johan.

Då Pro RMK har kylare ända bak i tunneln är det inte bara att kapa och se glad ut. Johan valde att korta tunneln med 5”, gjorde om kylningen och fixade sedan fram en custom made bakbåge från RP Glasfiber som kronan på verket.
– Jag åker snöskoter långt in på våren och även en del hemma vid kusten så då jag bestämde mig för att korta tunneln var de viktigt att inte tappa volym i kylsystemet och riskera varmgång. Det problemet löstes genom att bygga en egen större bakdel som binder ihop original kylelementen. Så trots att det är 5″ kortare tunnel har jag samma om inte bättre kylning. Varför de just blev 5″ är för att då slutar chassiet i centrum på vändhjulet vilket jag anser vara “Sweet 
spoten” då man inte tjänar på att kapa mer i och med att skotern kan slå runt baklänges utan att någonting tar i. Detta är både praktiskt och läskigt då man åker wheelie då man nu kan dra över, vilket inte var möjligt med original längd.

Det Johan har gjort för att lätta och effektivisera en redan extrem maskin är följande! Han började med att lätta boggin genom att byta ut boggiskenorna till kolfiberskenor, stoppa dit titan-bultar och boggiehjul från Nextech. Sedan hittade han Raptor Kinetic-dämpare hos Släpintheface.se och han bytte alla fyra. Skidorna skruvades bort och ersattes med ett par Slydog Attack-skidor från slydogskies. Hos Modshop.se hittade han mycket godis i form av Skinz-huv, bromshandtag, gasblock, frontbåge och dyna. Det gäller även att lätta den roterande massan på skotern, vilket Polaris är bra på redan från start. Johan bytte till ett Zollinger lätviktslock till variatorn samt titanbultar till locket, titanviktpinnar och även en lättvikts bromsskiva skruvades dit.

– Totalt har jag sparat 600g roterande massa som man kan multiplicera med sju då det snurrar! säger Johan.

Men ni ska inte tro att Johan var nöjd med detta! Sidokåporna byttes ut mot kolfiber diton från RP Glasfiber och en Composit-tracks-matta hamnade också på skotern. När det gäller prestanda går 850:in bra från start men Johan har ändå gett sig på att balansera och shimsa variatorn samt stoppa i ett v-kitt från Utmab.

– Sen kommer det lite hk-ökning från Straightlineperformance, säger Johan.

Även utseendet har fått sig en uppsving på RMK:n.
– Chassiet är lackat blanksvart på Bil och lack i Kalix då jag hatar röd, skrattar Johan.
Sedan sitter den brukliga Custom design wrapen från Swetown.com på plats.

Hur mycket vikt har du sparat?
– Jag har sparat 600g roterade massa, har inte hunnit väga skotern ännu men återkommer med exakta uppgifter. Jag uppskattar det till drygt 10kg viket ger en torrvikt på en bit under 180kg (Stock ligger ju 188kg vilket är klart lättast på marknaden för en 155″ maskin) , men det får vi veta säkert när den ställs på vågen! säger Johan.

Sist men inte minst hur är den att köra?
– Nya patriot 850-motorn är helt sjuk och de är märkbar skillnad på min och en stock i både rapphet och framkomlighet. Så ja jag är sjukt nöjd av de lilla jag har hunnit testa skotern hittills, säger han glatt.

FAKTA
Nextech kolfiber 8″ vändhjul 1 250:-
Nextech kolfiber boggieskenor 12 500:-
Nextech titan is-rivare 1 750:-
Titan bultar/muttrar 495:-
Zollinger lättvikts variatorlock 2 995:-
Zollinger variatorlocksbult I titan 1 095:-
Zollinger variatorviktpinnar i titan 595:-
Zollinger lätviktsbromsskiva 2 995:-
Zollinger Flyweel bolt kit 595:-
Utmab V-kitt 3 995:-
Slydog Attack-skidor 4 595:-
Skinz Buranth-frontbåge 2 795:-
Skinz Helium-huv 5 495:-
Skinz aluminumgasblock 2 095:-
Skinz justerbart bromshandtag 1 795:-
Skinz freeride-dyna 5 595:-
Rp Kolfiber-sidorkåpor 8 995:-
Rp Bakbåge (lätvikts custom) 2 495:-
Rp 36″ Framvagn 6 495:-
Cobra-handtag 495:-
Cobra Pullcords-startsnöre 449:-
Composit-tracks matta 7 995:-
Swetown custom wrap 5 850:-
Raptor Kinetic react-dämpare 17 499:-
Raptor Kinetic boggiepaket 16 199:-

Summa = 117 556:-

ice scratcher Titan

  @mynameisjohan

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer