Långtest

Inkörd och väntar på mer snö!

I skrivande stund har jag fått 50 problemfria mil på mätaren och första servicen är gjord efter drygt 30 mil. Med snöläget som är har det i princip bara blivit ledkörning, att ge sig utanför spåret på några större avstickare har inte varit att tänka på.

 

Lite tillbehör har blivit monterat under tiden jag väntar på mer snö och allt kommer från Arctic Cats egna tillbehörskatalog. Det som sitter på är en förstärkt dragbåge med krok för dagarna då familj och pulka ska med. Ett bukskydd som skyddar buken, kedjehuset och bromskivan som annars sitter väldigt utsatt för smällar. En rejäl förstärkt frontbåge är även monterad. Bukskyddet och frontbågen känns som ett måste att montera om en olycka är framme då de lätt kan förstöra en stor del av säsongen om oturen är framme. Så det rekommenderar jag till alla Arctic Cat-ägare att montera.
En styrväska och en extra tunnelväska sitter monterat för att få med prylar man vill ha med sig när man är ute och såklart en gubbruta för de kalla dagarna och långfärderna som sedan kan bytas mot orginal lågrutan vid lössnökörning.

Inkörning
Första inkörningsdelen är c:a 20 minuter och varvtalet är begränsat till 6500 Rpm och där den fettar på extra soppa och olja. Därefter övergår det till nästa inkörningsläge som varar i 6 timmar aktiv körning där den skickar på extra soppa och olja men något mindre än under det första inkörningsläget. Vilket helt klart märktes då den missade på gasen relativt ofta vid omtag under inkörning och gick lite orent.

Som tidigare nämts så har det mestadels blivit ledkörning. Vilket inneburit att man iallafall fått känna på ledegenskaperna ganska bra och de känns faktiskt helt okej. Maskinen är såklart rätt vinglig på knixig led när det saknas krängare och det sitter en 36″ framvagn. Men med aktiv förflyttning på dynan så kan man kompensera rätt mycket för den smala framvagnen och på så sätt hålla nere skidorna i backen. Körmässigt är egenskaperna långt ifrån dagens ledmaskiner men helt dugligt med tanke på att de är en renodlad lössnömaskin vi pratar om.

 

Rejäl frontbåge monterad.

 

Arctic cat original tunnelväska.

Stötdämparna på M6000 är Arctic Cats egna IFP 1.5 stötdämpare. En billigare modell än exempelvis Fox Float 3 men samma funktion förutom att IFP-dämparen har en vanlig fjäder du kan justera istället för lufttrycket som i Fox-dämparen. Hittills är jag rätt nöjd med fjädringen, hur fjädringen står emot och tar smällarna vid ledkörning. Väldigt sällan det blivit något större genomslag. Några flygturer har det inte blivit så får återkomma hur dämpningen står emot vid tyngre landningar.

Motormässigt känns skotern riktigt bra med sin C-tec-2 600-kubiks motor med sina 129 hk. Rapp med bra gassvar vilket gör skotern riktigt rolig på knixig led då hastigheten är lite lägre. På längre raksträckor så märks det fort att man sitter på en Mountain 600, drevning, variatorbestyckning och mattan gör att accelerationen avtar rätt ordentligt när man kommer upp i fart. Bränsleförbrukningen har legat på mellan 1.8- 2.2 liter/milen vid varierande ledkörning efter att inkörningen var överstökad. De är inte någon wow-känsla eller E-tec-siffror men kan tänka mig att en mer ledbetonad Arctic Cat 6000-serie maskin går att få ner en del i förbrukning vid led/transportkörning då M6000 ligger på rätt höga varvtal vid ledkörning.

Nu väntar jag på mer snö så man får prova M6000 i det den är utvecklad för nämligen Lössnö!

 

Långfärdsutrustad M6000!

 

FAKTA ARCTIC CAT M6000 SE ES 141 -2019
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning DSI.
Chassi: Ascender
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: Arctic Mountain Suspension (AMS) , AC IFP 1.5. Fjädringsväg – mm.
Skidor: ProClimb – 7 G2
Spårvidd: 864-965cm / 34”-38”.
Boggi: FLOAT-ACTION, AC IFP 1.5. Fjädringsväg 368 mm.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3581 mm.
Kamhöjd: 66 mm.
Torrvikt: 213 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 117 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Helförsäkring: 3.489:- / 2.764:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer