Många snöskoterförare respekterar inte hastighetsgränserna

Knappt fyra av tio snöskoterförare tycker att det är självklart att alltid hålla hastighetsgränserna. Bland dem som friåker är andelen ännu mindre. Det visar en undersökning som Nationella Snöskoterrådet har genomfört.

Pressmeddelande

 Dagens moderna snöskotrar lockar till höga hastigheter som ofta kan innebära att man kan köra mer än dubbelt som fort som högsta tillåtna hastighet. Förutom direkta olycksrisker innebär höga hastigheter även ökade risker för störningar på vilda djur och ökat buller, säger Per-Olov Wikberg, nationell samordnare för Nationella Snöskoterrådet.

Nationella Snöskoterrådet är ett forum för dialog som verkar under visionen ”att snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur och miljö eller egendom skadas eller störs”. Varje år omkommer ett antal snöskoterförare i olyckor i Sverige och ett stort antal allvarliga olyckor inträffar på grund av höga hastigheter. Att minska dessa olyckstal är en av det Nationella Snöskoterrådets mest prioriterade frågor.

Som ett led i arbetet genomfördes i maj 2017 en enkätundersökning riktad till snöskoterförare i hela landet. Sammanlagt svarade 1657 snöskoterförare. Bland annat ställdes frågor om beteende och attityder till hastighetsgränser.
Knappt fyra av tio instämde i att det är självklart att alltid hålla sig inom hastighetsgränserna som normalt är 70 km/h. Bland dem som friåker, dvs. kör utanför snöskoterleder, var andelen som instämde att det är självklart att alltid hålla sig till hastighetsgränserna ännu lägre.

Fyra av tio som svarade angav också att de någon gång hade tappat kontrollen över sin snöskoter på grund av för hög hastighet. De som svarat fick själva bedöma vad för hög hastighet var vid det givna tillfället. En av tre angav att de hade hållit sig inom gällande hastighetsbegränsningar när de tappade kontrollen. Tre av tio medgav att de hade kört snabbare än hastighetsgränsen. En lika stor andel bedömde att vissa gånger hade de kört snabbare än godkänd hastighet och andra gånger kört långsammare än hastighetsgränsen när de förlorat kontrollen.

– Även om det finns hastighetsgränser så är det alltid viktigt att anpassa sin hastighet efter olika förhållanden och alltid vara beredd på oväntade hinder vilket kan innebära risker för olyckor, säger Per-Olov Wikberg.

Reds. anm. Att de som friåker inte tycker att det är självklart att hålla sig inom hastighetsgränserna i samma utsträckning som överiga åkare tror vi på redaktionen beror på att de väldigt sällan är i närheten av 70 km/h och därför är det oviktigt. De långa mountainskotrarna är lågt drevade och fjädringen är inte alls gjord för att åka snabbt på leden och bland träden i en sluttning kommer man inte heller upp i 70 km/h. Sedan känns det som att den stor hajpen från 90-talet med muskelskotrar när man bara skulle köra så fort som möjligt på en sjö är så gott som utdött i landet.

Om undersökningen: en webbaserad enkätstudie som genomfördes i april och maj 2017. Initiativtagare var Nationella Snötioskoterrådet i samarbete med bland andra länsstyrelserna i fjällänen, LRF samt Snöskotermagasinen Snowrider och Snowmobile. Enkäten besvarades av 1 657 snöskoterförare i hela landet.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer