Då har vi fått ihop c:a 30-35 mil på långtestaren. Vi har inte haft ett enda problem men skotern, den går som en klocka! Jag antar att vi fortfarande kör i inkörningsläge, möjligtvis att den gått över på läge två där den bara får lite mer olja.
Att vi fortfarande är kvar i inkörningsläget beror nog mycket på att snöförhållandena är för dåliga och att vi mest hållit oss på leden. Det vill säga att det är väldigt sällan man egentligen varvar över 5500 och det är ju bara då den räknar ner på inkörningen. Det är lite synd att man inte kan se i displayen hur långt man kommit på inkörningen. Men samtidigt är nog hela tanken att man inte ska behöva bry sig, det ska bara vara att gasa och köra så sköter skotern resten. Det gäller iallafall så länge den går så pass bra som den gör för oss.
En extrarem ska hitta sin plats under huven. Vi gillar smarta lösningar som tex. när man använder sekundärverktyget som säkring för kåpan.
Men läser man på forumet så verkar några ha problem med att motorn släcker stift och tvekar i vissa situationer. Våran SKS gör inget av detta vilket är riktigt skönt. På grund av att mappningen är lite fet på sina ställen har Polaris tagit fram en ny mappning som ska fixa det problemet. Man kan åka in och få programvaran uppdaterad när som helst och det behöver inte vara i samband med någon service. Kommer maskinen in på service så ska återförsäljaren se till att uppdatera den.
Den nya programvaran innehåller en del buggfixar som tar hand om vissa problem med körbarhet, problem med tändstift som slår igen, startegenskaper m.m. Den feedback Polaris hittills fått är att motorerna får en renare gång och att eventuella problem med tvekningar vid vissa varvtal försvinner samt att det verkar finnas något mer toppeffekt. Vi ska passa på att göra detta i samband med första servicen, är ju ingen direkt panik då skotern går bra, riktigt bra!
Läs provkörningen av SKS 146 HÄR
FAKTA POLARIS SKS 146 850 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS Front Suspension, Walker Evans PB adj. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 99.1–101.6–104.1 cm.
Boggi: IGX 146, Walker Evans Piggyback adj. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 5.2, 381×3708 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 220 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Perfomance.
Elstart: Ja.
Pris: Från 149 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *