Polaris 850 SKS 146 ES

Långtest

Då har vi fått ihop c:a 30-35 mil på långtestaren. Vi har inte haft ett enda problem men skotern, den går som en klocka! Jag antar att vi fortfarande kör i inkörningsläge, möjligtvis att den gått över på läge två där den bara får lite mer olja.

Att vi fortfarande är kvar i inkörningsläget beror nog mycket på att snöförhållandena är för dåliga och att vi mest hållit oss på leden. Det vill säga att det är väldigt sällan man egentligen varvar över 5500 och det är ju bara då den räknar ner på inkörningen. Det är lite synd att man inte kan se i displayen hur långt man kommit på inkörningen. Men samtidigt är nog hela tanken att man inte ska behöva bry sig, det ska bara vara att gasa och köra så sköter skotern resten. Det gäller iallafall så länge den går så pass bra som den gör för oss.


En extrarem ska hitta sin plats under huven. Vi gillar smarta lösningar som tex. när man använder sekundärverktyget som säkring för kåpan. 

Men läser man på forumet så verkar några ha problem med att motorn släcker stift och tvekar i vissa situationer. Våran SKS gör inget av detta vilket är riktigt skönt. På grund av att mappningen är lite fet på sina ställen har Polaris tagit fram en ny mappning som ska fixa det problemet. Man kan åka in och få programvaran uppdaterad när som helst och det behöver inte vara i samband med någon service. Kommer maskinen in på service så ska återförsäljaren se till att uppdatera den.
Den nya programvaran innehåller en del buggfixar som tar hand om vissa problem med körbarhet, problem med tändstift som slår igen, startegenskaper m.m. Den feedback Polaris hittills fått är att motorerna får en renare gång och att eventuella problem med tvekningar vid vissa varvtal försvinner samt att det verkar finnas något mer toppeffekt. Vi ska passa på att göra detta i samband med första servicen, är ju ingen direkt panik då skotern går bra, riktigt bra!

Även om det mest har blivit ledåkning imponerar SKS:en stort på oss med sin lekfullhet.

 

Om man har problem med att stiften dör kan en snabb lösning även vara att knacka in stiften till 0.45-0.50mm och se om de blir bättre och det finns ju även ”bättre” stift än BR9ES att testa. Vissa verkar dock ha lite allvarligare problem med lagerras om man läser på forumet, något om att lagren  flyttar sig eller är felplacerade. Enligt vad vi sett på det uttalandet som verkar komma från Polaris är det mindre än 1-2% av motorerna som drabbats av detta och på maskiner tillverkade efter december 2018 ska det inte förekomma. Det verkar även mest gälla RMK-modeller under inkörningen, så tillhör man inte dem så är risken väldigt liten att man drabbas. Ett sådant problem är inget som beror på någon mappning utan själva tillverkningen och monteringen av motorn. Skulle man ha otur och tillhöra de procenten är det klart att Polaris hoppar in och lagar skotern på garanti. Men det är ju tråkigt att ha skotern stående, vintern är ju alldeles för kort för det.
Även om det är enkelt att via ett vred justera dämparna kan det ibland vara svårt att komma åt…

 

Vi ska nu försöka ta oss igenom inkörning med SKS:en och dagen till ära snöar det även ordentligt utanför fönstret efter en lång tid av plusgrader. Håller detta i sig kommer vi få en bra botten med puder ovanpå så att man kan våga sig ut i naturen 😉
Men SKS 146 är ju så pass underhållande på leden att man inte lider speciellt mycket av att få lov att köra där och det kanske är den största fördelen med den här skotern!

 

Läs provkörningen av SKS 146 HÄR

 

FAKTA POLARIS SKS 146 850 ES -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS Front Suspension, Walker Evans PB adj. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 99.1–101.6–104.1 cm.
Boggi: IGX 146, Walker Evans Piggyback adj. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 5.2, 381×3708 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 220 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Perfomance.
Elstart: Ja.

Backvxl: Ja.
Pris: Från 149 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer