Polaris Indy 850 XC

Allt nytt!?

Vi minns väl när Polaris släppte sin återupplivade Indy till 2013, en liten rolig och busig maskin med ett tilltalande pris. Genom åren har Indy varit ett namn som satt sig i respekt hos konkurrenterna ända sedan 80-talet, tänk bara på maskiner som Indy 650, Storm med flera. När Indy gjorde sin comeback var det däremot inte alls med den värsta motorn, eller värst på något annat sätt heller för den delen. Detta åtgärdade Polaris väldigt snabbt och redan andra året fanns Indyn med större motor och värre stötdämpare. Sedan har man dessutom stoppat in Indyn i alla möjliga segment, från touring till arbetsmaskiner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu kan man säga att Polaris tagit tillbaks Indy till sitt ursprung när det gäller att vara värst! Detta med hjälp av en helt ny 850-motor (finns även med 600cc), AXYS-framvagn, ny PRO-CC-boggi försedd med grymma dämpare. Indy har blivit premium igen och man har på inget sätt snålat när man skruvat ihop nya Indy 850 XC. Man har siktat på att placera denna tuffing mellan Rush PRO-S och XCR-modellen, men man kan lugnt säga att nya Indy XC glider in på båda dessas territorium.

 

PRO-CC-boggi.
Mycket nytt
Visst kan man tycka att man känner igen den här skotern men faktum är att det mesta faktiskt är nytt. Att man känner igen den kan ju också bero på dess nära släktskap med Polaris crossmaskin. Skotern har en PRO-CC-boggi på 129 tum vilket är en kopplad boggi som bjuder på lång fjädringsväg som hjälper till att undvika genomslag. Stötdämparna i boggin kommer naturligtvis från amerikanska Walker Evans och är också de nya i Piggyback-utförande med nålventil som minskar risken för genomslag. Dessa så kallad velocity needle-dämpare är utvecklad inom skotercrossen vilket borgar för mycket god prestanda och hållbarhet. De har även en smidigare design för att komma åt clicker-justeringen. Den främre av de två dämparna mäter hela 51 mm vilket gör att oljan alltid kan hålla sig kall, vilket också gör att man kan använda sig av en mjukare fjäder som ger bättre komfort utan att för den skull riskera genomslag. Boggiskenorna är av nytt snitt konstruerade för att vara så lätta som möjligt utan att förlora i styrka.

 

Ny lyftbåge och matta.
Walker Evans runt om.

Mattan som ringlar sig runt boggin kommer från Camso och är en helt ny modell, Storm 150, som dessutom är exklusiv för Polaris. En mångsidig matta på 129 tum med 38 mm i kamhöjd som också har en design med två olika höjder på kammarna. Den ger bra bett på leden utan att för den skull bara sträva rakt fram och vid sidan av leden har den helt okej prestanda för att vara en sportskoter. Lössnöprestandan är en av många fördelar som kommit i och med att så gott som alla sportskotrar vuxit på längden. PowderTrac TR-fotbrädorna har i stort sett lika bra snörensningsförmåg som en RMK och är även mycket stabila att stå på. Det man gjort är att man har vinklat upp dem på mitten så de blir platta där man står mest för att sedan vinklas av uppåt. Det går även ut ett skydd bakom fotbrädorna som skyddar från mattans snösprut. Bak på skotern hittar vi en ny starkare lyftbåge konstruerad som en del. När det gäller förvaring så är detta något som verkar bli bättre och bättre på dagens skotrar. Standard har man på Indyn tillgång till hela 16,9 liter av förvaring under dynan. Sedan finns det flera alternativ på tillbehörslistan om detta inte skulle räcka. Då maskinen har en helt normal tunnel finns det även tillbehör för att få med sig en passagerare på ett smidigt sätt, CT2-passagerardyna.

Gott om förvaring under dynan.

 

 

 

 

 

 

 

Starkast någonsin!
Den nya 850-motorn är den kraftfullaste skotermotorn som någonsin lämnat Polaris fabrik! Det låter ju lite otroligt med tanke på hur många tripplar som Polaris haft genom åren, dock inte alltid av märket Polaris. Efter ett långt och givande samtal med konstruktören av motorn hävdade han att den också ska ge mer effekt än Rotax 850-motor. Polaris säger vidare att den ger 9% mer effekt än tidigare H.O-motorn och i pressmaterialet står även denna lite mer försiktiga kommentaren “Industry-leading power-to-weight ratio”. Vad innebär då detta? Ja det beror på vart man tittar, men ska den vara värre än Rotax borde den ge klart över 160 hästar iallafall, det återstår alltså bara att se vad kommande bromsningar visar.
I USA lämnar man hela 4 års garanti på motorn, medan vi svenskar verkar få nöja oss med den normala garantin och konsumentköplagen om något skulle skita sig. Nu har förra generationen av 800:an hos Polaris fungerat riktigt bra så vi hoppas att det fortsätter så även med 850:in.
Den här motorn har konstruerats från ett blank papper och bara behållit några sensorer och tändstiften från föregångaren! Det man har gjort för att få upp effekten är att ge den 4 mm mer i slag och nu är borr och slag alltså 85×74 mm jämfört med 85×70 mm tidigare. Detta ger i slutändan 40cc mer volym och en total av 840cc. Där vinner man en hel del effekt men bara ungefär hälften av vad som behövs för att ta sig upp till Rotax-teritorium. För att klättra vidare har man alltså även fått lov att porta mer vilket har gjorts möjligt då man använder 6 topplocksbultar istället för 8, vilket tillsammans med att det är 5 mm längre mellan cylindrarna ger mer utrymme för portning. Sedan har man naturligtvis optimerat både insug och avgassystem för detta.
Nu när man har effekt måste det hålla också! Detta har man tagit hand om genom att bland annat göra om kolven så den har 3mm tjockare ”dome” och har större kontaktyta med cylindern för att föra över värme effektivare samt en PVD-coated singel-kolvring i stål. Även kylningen är förbättrad genom att man har optimerat cylinderdesignen baserat på “Computational Fluid Dynamics” så att man får ett högt vattentryck i kanalerna. Man använder även en ny 100 graders termostat (osäker på om det är C eller F…) placerad i expansionskärlet för att ge maximal livslängd och effektivitet. Motorn har också en integrerad by-pass för att motorn snabbt ska komma upp i temperatur. Kylsystemet är även självluftande.
Man har också gjort om motorfästena för att minska vibrationerna som förs över till chassit. Tack vare detta behöver man inte heller använda sig av något ”Tourqe stop” för att behålla ett konstant CC-mått mellan variatorerna vilket annars kan bidra till ännu mer vibrationer i chassit. Funderar du på att köpa en 850 och enkelt stoppa ner i din Polaris 800 så kan du glömma det då det alltså är olika infästningar.
På nya 850:in har man även tagit Power-boosting regulatorn från Titan så att man har mer ström i grejorna redan vid låga varv. Själva hjärnan eller ECU:n är också snabbare än tidigare. Den rörliga avgasporten är ny med förenklad funktion och jobbar i tre lägen. Detta och mycket mer är alltså gjort på den här nya motorn, dock så har man behållit en Semi direkt insprutning, nu så förfinad att man både kan hålla ett lågt ljud, jämn motorgång och klara avgaskraven samtidigt som man har gott om effekt.
Upplevelsen
Nu har det blivit mycket snack om motorn och när det gäller den här modellen kanske det är just det som är intressantast då sportsegmentet säljer så pass lite i Sverige. Men med en lite längre matta och denna motor kanske den kan hitta fram till lite fler köpare än tidigare sportmodeller gjort. Vi tycker då att man faktiskt bör ge dessa sportmaskiner en chans, för det är riktigt underhållande att rusa fram längs dåliga leder med denna skapelse. Inga genomslag, sylvass styrning och en enorm knuff ut ur kurvorna samt en imponerande topp. I Indy 850 XC imponerar motorn och det känns att det har hänt grejor under huven, men kanske inte riktigt så mycket som vi trodde. Förväntningarna var rejält uppskruvade kan jag lova. Precis som sin föregångare är motorn väldigt tyst, kanske för tyst faktiskt. Man vill ju höra att man har en av de starkaste motorerna på marknaden!? Men regler är regler och de är till för att följas. Vi ser verkligen fram emot att ställa en Polaris 850 mot konkurrenterna i kommande tester under vintern. Visst testade vi lite borta i USA men då det var prototyper får vi inte dra några större växlar utav detta utan tålmodigt vänta tills de kommer i produktion!
Den nya PRO-CC-boggin med de nya dämparna fungerar kanon längs de kilometerlånga woopiespartierna på leden samtidigt som klarar av tvättbrädorna bra. Skotern är inte riktigt lika rullebenägen som till exempel Rush-modellerna men ändå underhållande att köra. Stabiliteten i kurvorna är riktigt bra trots att man sitter ganska så högt placerad som förare. Man känna sig snabbt som hemma på Indy XC och självförtroendet växer omgående. Nya Indyn XC 850 är en riktigt trevlig bekantskap som åter ger fruktan åt namnet Indy!
PowderTrac TR-fotbrädor.

 

 

 

 

 

 

FAKTA Polaris Indy XC 850 -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: Indy
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS, Walker Evans Piggyback (justerbar). Fjädringsväg 236 mm.
Skidor: PRO-STEER
Spårvidd: 108 cm.
Boggi: PRO-CC, Walker Evans Piggyback (justerbar). Fjädringsväg 411 mm.
Matta (BxL): Storm 150, 381×3276 mm.
Kamhöjd: 38 mm.
Torrvikt: 202 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Performance
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 146 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer