Text & Foto Stefan Sund
Om vi jämför med den vanliga 550 Indy så är Indy EVO betydligt snällare mot lädret då den är hela 10-tusen kronor billigare än den till i år prissänkta Indy 550! Då den helt omöjligt kan vara 10-tusen kronor billigare att tillverka får man nog se EVO:n som ett riktigt klipp! Den beprövade Polaris 550cc motorn med fläktkylning levererar perfekt prestanda för målgruppen. Hastigheten är elektroniskt reglerad till max 80 km/h men kan uppgraderas i takt med förarens erfarenhet och körskicklighet. Den nya skotern är lägre och smalare än en traditionella snöskoter. Jämfört med en fullstor Indy är den 15 cm lägre och 3,8 cm smalare. Den 7,6 cm sänkta dynan ger en lägre tyngdpunkt som bidrar till stabilitet och trygghet i kurvorna och man sitter även längre fram på Indy EVO. Det låga, raka styret och ett gasreglaget anpassat för mindre händer ger tillsammans med de nydesignade INDY EVO-skidorna en lätthanterad och lättstyrd snöskoter på alla underlag.
Stock EVOlution Kit
Front Suspension Travel 4.1″ 7.1″
Rear Suspension Travel 9.1″ 13.9″
Ski Width (center – center) 39″ 42.5″
Ski Width (outside-outside) 44″ 48″
Overall Height 41″ 48″
Throttle 5/8 Throttle Wide Open
Speed 80 km/h Full Speed
INDY EVO är tillgänglig i två utföranden borta i staterna, manuell start eller el-start, till oss kommer den dyrare med el-start. Polaris kommer att erbjuda en mängd olika tillbehör till INDY EVO™ så att varje förare kan göra sin skoter mer personlig och anpassad efter sina egna behov. Man har även tagit fram en tunnelväska för EVO:n, vilket kan vara praktiskt att ha.
Polaris har med enkla medel lyckats skapa en perfekt övergångsskoter mellan de mindre banskotrarna och en fullstor skoter. Det här är ett segment som saknats under en längre tid och alternativen har istället varit äldre snöskotrar. Indy EVO är då ett mycket bättre alternativ till en gamla häck till skoter som kan orsaka många problem efter ett långt och hårt liv.
Bränslesystem: Förgasare 2xVM34.
Chassi: Indy
Broms: RMK Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: PRO-RIDE, RydeFX MPV. Fjädringsväg 104 mm.
Skidor: INDY EVO
Spårvidd: 99 cm.
Boggi: Indy, RydeFX MPV. Fjädringsväg 231 mm.
Matta (BxL): Shockwave, 380×3070 mm.
Kamhöjd: 23 mm.
Torrvikt: 196 kg.
Bränsletank: 37,8 liter.
Oljetank: 2,9
Dyna: 1 up, INDY EVO Vac Form
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 72 900 kronor.
Helförsäkring: 1.602:- / 1.269:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på