Polaris INDY EVO

Inte en barnskoter

Nya lilla Indy EVO ska inte nödvändigtvis betraktas som en barn-/ungdomsskoter, istället kanske den ska betraktas som en skoter som lockar fler att prova på det här med snöskoteråkning! Allt blir mindre skrämmande för en nybörjare när det är lite mindre och när kraften från motorn inte får en att ramla av bara man nuddar gasen. Med andra ord är EVO perfekt för den som ska köra en skoter för allra första gången! Jämfört med andra skotrar som riktar sig till de yngre och nybörjare så är Indy EVO registrerad som vilken annan snöskoter som helst.

 

Text & Foto Stefan Sund

Om vi jämför med den vanliga 550 Indy så är Indy EVO betydligt snällare mot lädret då den är hela 10-tusen kronor billigare än den till i år prissänkta Indy 550! Då den helt omöjligt kan vara 10-tusen kronor billigare att tillverka får man nog se EVO:n som ett riktigt klipp! Den beprövade Polaris 550cc motorn med fläktkylning levererar perfekt prestanda för målgruppen. Hastigheten är elektroniskt reglerad till max 80 km/h men kan uppgraderas i takt med förarens erfarenhet och körskicklighet. Den nya skotern är lägre och smalare än en traditionella snöskoter. Jämfört med en fullstor Indy är den 15 cm lägre och 3,8 cm smalare. Den 7,6 cm sänkta dynan ger en lägre tyngdpunkt som bidrar till stabilitet och trygghet i kurvorna och man sitter även längre fram på Indy EVO. Det låga, raka styret och ett gasreglaget anpassat för mindre händer ger tillsammans med de nydesignade INDY EVO-skidorna en lätthanterad och lättstyrd snöskoter på alla underlag.

 

INDY EVO har individuell fra­mfjädring precis som vilken annan skoter som helst utvecklad för stabila köregenskaper samtidigt som maskinen är lätt att styra. Stötdämparna är framtagna och kalibrerade just för denna fjädring. Tillsammans med den justerbara spårvidden skapas ett fjädringspaket som tillåter maskinen att utvecklas i takt med föraren, boggin har sänkts med 5 cm. När börjar känna att man har växt ur sin EVO finns det även möjlighet att uppgradera med ett EVOlution Kit (#2883839) innehållande bland annat bredare framvagn och värre dämpare och dessutom tas fartspärren bort, det till priset av $1,499.99. Detta kan många gånger vara billigare än att sälja EVO:n och köpa en ny fullstor skoter.

 

STOCK EVO VS EVOLUTION KIT
Stock         EVOlution Kit
Front Suspension Travel                     4.1″                    7.1″
Rear Suspension Travel                       9.1″                 13.9″
Ski Width (center – center)                39″                  42.5″
Ski Width (outside-outside)              44″                  48″
Overall Height                                          41″                   48″
Throttle                                           5/8 Throttle      Wide Open
Speed                                                     80 km/h          Full Speed

 

Bara den bästa
INDY EVO är tillgänglig i två utföranden borta i staterna, manuell start eller el-start, till oss kommer den dyrare med el-start. Polaris kommer att erbjuda en mängd olika tillbehör till INDY EVO™ så att varje förare kan göra sin skoter mer personlig och anpassad efter sina egna behov. Man har även tagit fram en tunnelväska för EVO:n, vilket kan vara praktiskt att ha.

 

Med vår tyngsta (90+) förare gick den lågt…
Att köra
Man får en liten veteranskoterkänsla bakom styret på Indy EVO då proportionerna känns likvärdiga med många äldre skotrar från tiden innan de började växa på höjden. Hade bara framvagnen varit något bredare hade detta varit en riktig kurvslukare av rang! Även med de 60 hästarna och begränsade gasreglaget går det utmärkt att få lite ställ i kurvorna, detta mycket tack vare de låga 23 mm kammarna på Shockwave-mattan. Tack vare att den är så pass låg så känns den alltid trygg att köra och den egenhet som de fullstora maskinerna har att gå upp på en skida är så gott som borta. Fjädringen känns mjuk och följsam och i normalt tempo med en lätt förare räcker den relativt låga fjädringsvägen ganska långt. Ingen av våra testförare som varierar i både längd och vikt hade några problem att köra EVO:n, men viktmässigt finns det en gräns för vad fjädringen klarar.
Tar man ett kliv ut i lössnön blir det däremot problem då man varken har effekt eller matta nog att skotta några mängder med snö. Nä, håll dig på leden med Indy EVO där den hör hemma.

Polaris har med enkla medel lyckats skapa en perfekt övergångsskoter mellan de mindre banskotrarna och en fullstor skoter. Det här är ett segment som saknats under en längre tid och alternativen har istället varit äldre snöskotrar. Indy EVO är då ett mycket bättre alternativ till en gamla häck till skoter som kan orsaka många problem efter ett långt och hårt liv.

 

FAKTA POLARIS INDY EVO -2019
Motor: 2-cyl, fläktkyld, 544cc, 2-takt, c:a 60 hk.
Bränslesystem: Förgasare 2xVM34.
Chassi: Indy
Broms: RMK Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: PRO-RIDE, RydeFX MPV. Fjädringsväg 104 mm.
Skidor: INDY EVO
Spårvidd: 99 cm.
Boggi: Indy, RydeFX MPV. Fjädringsväg 231 mm.
Matta (BxL): Shockwave, 380×3070 mm.
Kamhöjd: 23 mm.
Torrvikt: 196 kg.
Bränsletank: 37,8 liter.
Oljetank: 2,9
Dyna: 1 up, INDY EVO Vac Form
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 72 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia, www.polarisracing.se

Helförsäkring: 1.602:- / 1.269:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer