Målen med den nya motorn var främst högre effekt, bra respons och pålitlighet. En annan sak den delar med 850:in är att den nästan har samma borr som slag, 72,3 x 73mm. Förutom att man ökat volymen något för att uppnå en högre effekt har man även använt sig av Mono-block cylinder design, eRAVE med 3-lägen, 35% kortare insug och dubbla reedventiler allt som på 850:in. Även avgassystemet är omdesignat för bättre flöde med en mjukare böj på utblåset. Insprutningen är av andra generationens E-Tec och eRave-portarna reagerar tre gånger snabbare än tidigare.
Driftsäkerheten har ombesörjts med hjälp av plasma-coatat cylindrarna för att hålla oljan bättre och minskar friktionen. Dessutom är balanseringen av veven optimerad. Man använder sig också av den underhållsfria pDrive-variatorn med minimerad friktion. Själva hjärnan eller ECM-modulen är dubbelt så snabb mot tidigare för att hinna hålla koll och styra motorn. Även om nya 600:an klarar av SHOT-systemet tack vare magneten från 850:in så är inte denna maskin begåvad med detta, istället har man en gammal hederlig el-start på Backcountry 600R. Den nya motorn är som natt och dag jämfört med 600 H.O-motorn tack vare en betydligt snabbare respons och uppbyggnad av effekt. Den har enligt Ski-Doo hela 30% snabbare respons än tidigare! Allt detta samtidigt som den ska ha lyckats behålla bränsle- och oljeförbrukningen. Den ska alltså endast dra 1,13 liter/mil!
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 599,4cc, 2-takt, c:a 125 hk.
Bränslesystem: E-Tec direktinsprutning.
Chassi: REV Gen4.
Broms: Brembo, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: RAS 3, HPG Plus. Fjädringsväg 220 mm.
Skidor: Pilot DS 2
Spårvidd: 97,5-102,0 cm.
Boggi: cMotion, HPG. Fjädringsväg 239 mm.
Matta (BxL): Cobra, 381×3705 mm.
Kamhöjd: 40,6 mm.
Torrvikt: 214 kg.
Bränsletank: 36 liter.
Oljetank: 3,4 liter.
Dyna: 1 up, Trail
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 134 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.ski-doo.se