Ski-Doo Summit X Expert 850 E-tec
Till 2020 har Ski-Doo tagit fram en fullmatad Summit X som har allt godis man någonsin kan önska sig, men det handlar inte om hög ruta, dubbeldyna och dragkrok…
Här har Ski-Doo tagit hjälp av sina ambassadörer på lössnösidan, folk som Ashley Chaffin, Carl Kuster, Dave Norona, Bret Rasmussen, Rob Alford med flera för att ta fram just den skotern som dem vill ha. Man har även influerats av sin broder Lynx på flera punkter, som kort tunnel och ett lägre styre, kul att Lynx får gå i bräschen!
På en 154” har man alltså kortat tunneln 11 cm och på en 165” är den 13 cm kortare. Till skillnad från Lynx har man inte det där stänkskyddet på vändhjulen utan man förlitar sig på en lite stänklapp på tunneln. Men rådet är att alltid åka med is-rivarna nere förutom när man lastar eller kör in i garaget. Man kan lite enkelt placera denna modell mellan Summit och Freeride för att få ett hum om vad det egentligen är för typ av skoter.
Extra allt
Förutom dessa ganska tydliga förändringar har man även gjort lite mer subtila saker som att använda lättare spindlar, nya skidgummin med en ingjuten metallbit så de blir hårda och en styvare set-up på dämparna. Det tidigare tillbehöret med balataremsjustering på tunneln sitter standard på Summit Expert. Här kan man snabbt justera mellan vad som motsvarar ett hål kortare och ett hål längre än på en normal balatarem. Här kör man förslagsvis med remmen i det långa läget normalt och sedan spänner man den när man ska klättra. Även tillbehöret FORTY7C-dynan sitter standard på Expert. Konstigt nog har man även handtagsskydd på Expert, men här av en väldigt flexibel typ som inte ska gå sönder om man rullar skotern. Det sitter även en ny låg burkrem på styret som även har något smalare handtag för att man ska få bättre grepp. De värre dämparna består av två Kashima coated HPG Plus med lättviktsfjäder i framvagnen, HPG Plus med lättviktsfjäder som center och KYB Pro 36 piggyback bak i tMotion-boggin. Tack vare alla specialprylar har man sparat 2,3 kilo i vikt jämfört med Summit X. Ski-Doo har även gjort om fotbrädorna på många modeller och man kallar dem för Full-Length Profile, där öppningarna fortsätter längre fram mot fotholken.
Summit X med Expert package är precis som Ski-doo själva utger, en modell byggd av erfarna förare för att köras av erfarna förare. Det är inga problem även för någon som fortfarande är ganska färsk på det här med lössnöåkning att köpa och köra denna Summit men det blir däremot desto svårare att uppskatta de ändringar som deras Expert package innehåller kontra en vanlig Summit X.
Intrycken
När man däremot har några år och många lössnömil bakom sig så uppskattar man definitivt de små ändringar som gjorts kontra en vanlig Summit X. Många av dessa ändringar är ganska subtila, som t.ex. en lägre styrhöjare, en mindre diameter på styret och handtagen, en omgjord dyna, en ny spindel och skidgummi. De nämnda förändringarna är kort och gott inget revolutionerande på något sätt men alla bidrar de lite grann till att förbättra körupplevelsen för den erfarne föraren. De stora skillnaderna mot en Summit X, varav en är den uppenbara kortare tunneln, balataremsjusteringen och styvare stötdämparkalibrering runt om samt kompressionsjustering bak i boggin. Det vi i huvudsak fattade tycke för av dessa var den styvare stötdämparkalibreringen. Den ger helt enkelt upphov till mer hopp och bus och är i vårt tycke den förändring som gör mest avtryck då den konstant gör sig påmind medan de allra flesta av de andra förändringarna visar sina positiva egenskaper först vid mer teknisk körning.
Det här summerar även till stor del hur det är att köra Summit X med Expert package. Vid mer normal körning beter den sig nämligen otroligt likt en vanlig Summit X, den är lika lätt att bryta omkull, den är lika lekfull och har inget emot att trycka upp skidorna i vädret om man vill provocera fram det och de känns mycket likvärdiga vid skråkörning. Experten drar dock det längre strået här tack vare sin kortare tunnel med nästintill obefintliga stänklapp samt nya spindel och skidgummi, den blir helt enkelt strået vassare och bättre vid den här typen av körning. En stabilare framvagn och skidor borde också ge en mer förutsägbar skoter där det finns gott om gamla spår som man ska korsa. Det ska dock vara väldigt brant och tekniskt innan det blir en tydlig skillnad. Det är med andra ord först när du klarar av att köra såpass bra och ge dig in i dessa typer av situationer som Experten gör sig rättvisa, innan dess beter den sig mycket likt en vanlig Summit X.
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 849cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning + booster injectors.
Chassi: REV Gen 4
Broms: Brembo-racing, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: RAS 3, Kashima coated HPG Plus. Fjädringsväg 215 mm.
Skidor: Pilot DS 3
Spårvidd: 91-95 cm.
Boggi: tMotion, HPG Plus/KYB Pro 36 EA. Fjädringsväg 239 mm.
Matta (BxL): PowderMax Light FlexEdge, 406×3912/4178 mm.
Kamhöjd: 76,2 mm.
Torrvikt: 200/203 kg.
Bränsletank: 36 liter.
Oljetank: 3,4
Dyna: 1 up, FORTY7C
Elstart: SHOT & Manuell.
Backvxl: Ja.
Pris: 180 900 / 184 900 kronor.
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på