Regler inför säsongen 2015

Sammanfattning av nya regler inför säsongen 2015

Allmänt

  • Startnummerklasserna har slagits ihop i de olika grenarna för att minska den administrativa hanteringe. Dvs har man t ex startnummer 5 i Pro Stock så har man det i både cross, backe och enduro. Fram till 31 oktober kan de som har startnummer sen förra säsongen boka dem igen i TA. Från 1 november släpps det fritt. Prioritetsordningen vid krockar är följande:

  1. Svenska förare prioriteras till numret före utländska.
  2. Elitförare prioriteras till numret före senior- och juniorförare.
  3. De med placering 1-3 i SM i skotercross 2014 har rätt till de startnumren i respektive klass kommande säsong.
  4. Crossförare prioriteras före backe och enduro
  5. Om ovan nämnd prioriteringsordning kan avgöra rätt till nummer så tas kontakt med berörda förare för att genom överenskommelse till att dela numret.
  • Svensk förare som tävlar internationellt i respektive lands högsta serie kan erhålla elitlicens efter ansökan till snöskotersektionen.
  • Snöskotersektion kan frånta en förare dess elitlicens.
  • Bränslereglerna ändras något. I Pro Open och Racer blir det tillåtet att använda ett bränsle med fritt oktantal, syrehalt och densitet så länge det erhålls från en drivmedelsleverantör i sin ursprungliga form.
  • Större whoops tillåts i både cross och backe.
  • Förtydligande kring omkörning vid gul flagg: det är tillåtet att passera varvad förare som lämnar plats och omkörning kan göras på ett säkert sätt.

Skotercross

  • SM körs som tre deltävlingar och en avslutande final. Poäng från deltävlingar tas med till SM-finalen där topp 16 i totalen får köra. SM-finalens heat ger dock dubbel SM-poäng mot deltävlingarnas finalheat. Denna justering görs för att man ska ha nytta av att köra alla deltävlingar men att ändå SM-finalen ska väga tyngst.
  • I SM-deltävlingarna kommer återigen att delas ut maskinunderhåll till topp tre. Snöskotersektionen går sedan in med en maskinunderhållspott till SM-finalen.
  • Sverige Cup körs som tidigare med tre deltävlingar i Norr respektive Söder. Gemensam final som körs i samband med SM-finalen. Topp åtta från respektive region kör finalen. Här utgår klassen Semi Pro Open pga lågt deltagarantal de senaste åren.
  • Stadioncross-SM körs i samband med SM-veckan i Örebro under vecka 5 2015. Nytt för i år är att endast förare med svensk licens som tävlar för svensk förening får köra. Topp tio från 2014 är direktkvalificerade och resterande 20 förare tas ut av sektionen.

Backe

  • SM/RM körs som tidigare med tre deltävlingar i Norr respektive Söder. Gemensam final där topp åtta från varje region i respektive klass får köra.
  • Pro Open bort som SM-klass, förare där hänvisas till Racer.
  • RM arrangeras i Ungdom 12-14, Ungdom 14-16, Sport 800 och Sport 800 Dam.
  • Det är inte längre tillåtet att dubblera i en SM- och en RM-klass.

Enduro

  • SM körs i en eller flera deltävlingar som räknas ihop till en total slutställning i SM.
  • SM-klasserna Pro Stock och Sport 800.

//Svemos Snöskotersektion

snoskoter@svemo.se

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer