Sno-Jet var ett snöskotermärke som producerades första gången i Quebec, Kanada redan 1965. De blev snabbt populära och växte till att vara ett av de mest sålda varumärkena av snöskotrar fram till början av 1970-talet. Efter att Glastron Boat Company förvärvade Sno-Jet 1968 såldes det sedan till Kawasaki 1976 efter att Sno-Jet tog en hårt slagg under OPEC oljekrisen, Sno-Jet användes som namn av Kawasaki fram till 1980 då man valde att bytta till Kawasaki.
Text Stefan Sund I Foto Gaston
Gaston Blais från Gatineau Quebec äger en riktigt fin och tungt modifierad Sno-Jet. Gaston har varit intresserad av veteranskotrar sedan 80-talet och många är det som hamnat i hans ägo. Att det blev en Sno-Jet beror mycket på att det är en av de bästa skotrarna han ägt och då när det begav sig var den även en av de snabbaste skotrarna på marknaden. Just den här maskinen köptes ny av Gastons bror 1974 innan Gaston köpte den av brorsan 1986. Förutom att bygga på den och modifiera så kör han även med skotern på dragrace och ställer ut den på shower.
– Jag började att köra dragracing förra året och jag håller fortfarande på att testa fram fjädringen för att se till att den inte lyfter skidorna så mycket.
– Jag köpte den från min bror 1986 och betalade $100 för den. Det var ganska rostigt, men jag körde ändå på den ända fram till 1997 utan att fixa så mycket med den. Därifrån började jag modifieringarna på plåtslagarfirman där jag arbetade. Skotern har fortfarande den ursprungliga Astro Jet-tunneln, därför är motorn monterad mitt i chassit. Den bakre delen av tunneln kapades bort och en aluminiumtunneln från en Arctic Cat Prowler från 1990 fästes tillsammans med en lyftbåge tillverkad i aluminium.
Skoter är ursprungligen en Astro Jet 1974, då försedd med en Yamaha F/C 440-motor, boggie-fjädring och den ursprungliga spårvidden var smala 28” (71,1 cm).
– Skotern är nu inställd för dragracing. Den har fått en betydligt kraftigare ZR800 Arctic Cat-motor under huven. Den ursprungliga drivlinan togs bort, och det sitter nu en modifierad jack-shaft setup med sekundärvariator från en ZR800. Motorn var installerad med modifierade pipor för att passa under huven av min bästa vän Yvon Bastien från Desormeaux Lake vid Northfield Quebec. Den har fått ett kedjehus på höger sida som hämtats från en Summit 800. Hela framvagnen är custom made och har nu en spårvidd på betydligt bredare 43” (109 cm).
– Förra säsongen förlängde jag tunneln. Mattan som brukade mäta 121” har uppgraderats till en på 136″ med en Wahl-fjädring. Boggiskenorna ändrades, armar och hjul monterades i boggin.
Skotern har också fått en buk från en Wild Cat som kapades på mitten och modifierades med hörnstycken av en stötfångare från en -96 Chevy Cavalier samt en skräddarsydd aluminiumbit till mittendelen. Stötfångaren är från en Kawasaki Drifter och bensintanken är specialgjord i aluminium. Även huven är kraftigt modifierad för att passa den nya buken. Luftintagen kommer från en Mach 1, sidostyckena är från en 75 Sno-Jet samt några saker från en Wild Cat och den främre delen av huven är från en Kawasaki Drifter. Alla dessa bitar monterades ihop med den ursprungliga Sno-Jet-huven med hjälp av glasfiber och det tog lång tid att få allt att passa ordentligt med stötfångaren och buken.
– Jag kan ganska säkert säga att det inte finns någon annan Sno-Jet som modifierats så här någonstans, säger Gaston säkert. Jag kallar den för Sno*Jet SS!
ENGINE
ENGINE TYPE: ZR800 Artic Cat 2002
CYLINDERS: 2 cylinders
Bore x Stroke: Stock engine
ENGINE STROKE: 2-Stroke
HP: 140 Hp stock
DISPLACEMENT CC: 800
CARBURETION TYPE: 94 octane with my special home mix.
TRANSMISSION/Clutches: D&D kit
TECHNICAL SPECIFICATIONS
LENGTH: 100”
WIDTH: 36”
HEIGHT: 38”
SKI STANCE: 43”
DRY WEIGHT: around 375to 400 pounds
FUEL CAPACITY: 4gl
SKIS: Wahl aluminum ski
SKAG: 10” 60o Woody
TRACK LENGTH: 136”
TRACK WIDTH: 15”
LUG HEIGHT: .5” track ice drag
STUDS: 1.060 Woody chisel and ice pic