Snow Shoot Dagbok

Snowmobile Magazines Dagbok från Snow Shoot 2014 fortsätter…

På grund av noll eller dy ruppkoppling för mobilen hoppar vi bildmässigt direkt från Arlanda till amerikat. Resan tog totalt 35-36 timmar om man räknar med resan hemifrån Mora. Flygningen över pölen tog nästan 11 timmar och det var otrolig stress och oro för att hinna komma med nästa nästa flyg som skulle ta oss från Portland i Oregon till Salt Lake City. Inget fick gå fel i passkontrollen eller någon annan stans, och det gjorde det inte heller så vi hann precis. Från Salt Lake var en Suburban bokad för att ta oss dom sista 6 timmarna till West Yellowstone.

Vy på bergen runt Salt Lake City.

Dag 1 på Snow Shoot

Tidig uppstigning som blev försenad pga att mobilen också var trött och vägrade att ringa. Våfflor i brödrosten, på med creeme cheese, fyll en kopp kaffe (eller typ färgat vatten som kaffet är här i USA) och intag frukosten i bilen bort till lavinutbildningen. Lavinutbildningen är obligatorisk och spade, sändare/sökare och sökpinne är saker som man måste ha med sig för att få köra ur inhängnaden.

Klar med det så var det dags att skriva in sig och sedan ge sig in i ett hav av skotrar och trailers.

JagVidSnowShot

Jag checkar in.

MattiasX2VidSnowShoot

Fotograf Klockar och förare Kajander träder in på den heliga platsen.

Det var teknisk genomgång för alla märken och det är en hel del nyheter till nästa år. Mest diskussioner har det kanske varit kring Arctic och Yamahas sammarbete och många märkestrogna har varit “sura” när man har läst på forumen. Det är främst ekonomi som ligger bakom och tänker man efter så är det ett ganska naturligt steg att hjälpas åt i en så pass liten bransch som det ändå är. Det skiljer dock en del saker som har med drivning att göra, men dessa saker får ni läsa om i tidningen nästa år.

På Arctics genomgång låg mycket fokus på den nya 600:a motorn som är helt och hållet framtagen av dom själva utan annan inblandning. Den har tagit ca 3 år att ta fram och tanken på den började redan för 7 år sedan. Motorn är lättare och mycket renare och har kommit ner i ca litern per mil även vid relativt hård körning under testerna, och en kvalificerad gissning är att vi får se den som en 800:a till nästa år.

ArcticsDonn C_Eide

Chefsingenjören för Test and Design Donn C Eide pratar om nya 600:a motorn.

Nu är det vila på rummet som gäller och middag med generalagenterna ikväll. Det blir en tidig kväll för i morgon smäller det, då det är starten på en 5 dagar lång att test av alla 2014 års modeller. Så I`ll be back, som dom säger här över…

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer