Sommarförvaring

Skotern ska inte slitas på sommaren

Det finns inget värre än att inte få igång skotern när den första snön faller. 

Alla skotrar behöver i regel någon form av omsorg innan den ställs undan för sommaren. Många gör lite och andra gör mycket för att underlätta när vintern åter gör sitt återtåg efter sommaren. Vissa använder även skotern på sommaren så där behövs det helt naturligt ingen konservering av motorn. Men börja alltid din sommar med att tvätta skotern för att sedan polera och vaxa den. För det första slipper man att salt och annat smuts äter sig djupare in i metallen och sedan är det alltid mycket trevligare att ha en fin skoter till kommande vinter.

Det är inte bara utsidan som ska tvättas och poleras, ta även en omgång under huven.

 

Både insida och utsida
Vad bör man då göra för att inte delarna ska slitas onödigt mycket och speciellt undvika korrosion både i motor och på chassit. Har man möjlighet att förvara skotern i ett varmgarage har man redan undvikit mängder av problemkällor främst i form av fukt. Har man inte den möjligheten behövs det betydligt fler åtgärder innan skotern kan förvaras en längre tid utan att man får eventuella problem.
Den andra grejen man vill undvika handlar också om fukt och då tänker vi på den som man har i tanken. När bensin står en längre tid bildas det oundvikligen fukt i systemet och den vill man så klart undvika på de rena metallytorna som finns inuti motorn. Dagens bensin innehåller dessutom minst 5% etanol oavsett fabrikat och oktantal, och mer kommer det säkert bli, vilket kan vara skadligt för bland annat insugsgummin, slangar och packningar i motorn.

Varje bränsle, såsom bensin, diesel eller eldningsolja består av många olika organiska föreningar. Dessa organiska föreningar ändras successivt i takt med utvecklingen och med miljökrav så att bränslets egenskaper förändras. Molekylerna som bidrar till bränslets fina egenskaper kan också reagera med syre i luften och andra ämnen så som fukt i omgivningen, och då skapa nya molekyler i form av geler eller lackliknande film som kan sätta igen både förgasare och insprutningssystem under sommarförvaringen.
I vissa bränslen finns det redan oxidationsinhibitorer som tillåter förvaring upp till 3 månader utan att det skapas några avlagringar. Vissa bränslen har dock inga inhibitorer, så för att vara på den säkra sidan bör man alltså själv tillsätta någon form av bränslestabilisator innan skotern ställs undan.

Ett enkelt och smidigt sätt att konservera bensinen på är med något stabiliseringsmedel, Sta-Bil är dessutom enkel att dosera med.

Tömma bränslesystemet
Ett sätt att undvika de mesta av dessa problem är att totalt tömma bränslesystemet. Men det finns några problem, för det första är det mer eller mindre omöjligt att ta bort varje rest av bränslet genom att bara dränera systemet. För att vara säker på att allt bränsle ska avlägsnats, måste systemet dessutom totalt ventileras och torkas. För det andra kommer då all metall friläggas och göras åtkomlig för luft och fukt, vilket kan leda till korrosions- och rostangrepp. Även diverse packningar kan torka och krympa vilket kan leda till läckage när bränslet åter fylls på igen. För det tredje är det både en brandrisk och en miljörisk att tömma ett bränslesystemet. På grund av dessa orsaker är tömning av bränslesystem ingen bra lösning vid långtidsförvaring av motorer och bränsle!

Har även hört om de som kör skotern nästan tom på bensin sedan tippar i några liter alkylatbensin som tex. Aspen och kör motorn tills det kommer in i systemet. Aspen har den fördelen att det klarar flera års lagring utan att egenskaperna försämras. För snöskoter rekommenderas då speciellt Aspen+.
Det är dock betydligt enklare att tanka fullt och sedan hälla i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Alla skotertillverkare har sina egna speciella produkter som dom rekommenderar att man använder på just deras skotrar. Vi använder oss dock i dom flest fall av märkesoberoende produkter till våra skotrar. I detta fall använde vi  STA-BIL Fuel Stabilizer, en flaska på 236 ml som kan behandla 80 liter bensin och kostar runt 120 kronor, finns även i större och mindre storlekar. Här är det även bra att starta med så fräsch bensin som möjligt och sedan även köra skotern en stund efter att man blandat i medlet så att det når alla delar av motorn där det finns bensin.

 

Ett bepröva sett att få olja i cylindern är att hälla lite i tändstiftshålet och dra runt motorn, ett annat är med någon motorkonserveringsspray.

 

Konservera motorn
När man är klar med detta kan det vara på sin plats att konservera motorn med en dimsmörjningsolja. Här är det bara att följa instruktionerna på burken, vilka brukar vara att spraya i insuget, men även i bränsleslangen och tändstiftshålet. En enklel och gammal hederlig metod är att hälla i en lite skvätt olja i tändstiftshålet och sedan dra runt motorn försiktigt något varv. Risken här är dock att man häller i för mycket och det brukar dessutom snarare vara en regel än ett undantag att man måste byta stift det första man gör när vintern kommer. Vissa märken (BRP) har konserveringsfunktion inbyggt, där är det bara att följa instruktionsboken.

Nu kollar vi lite fler vätskor och börjar med att byta kedjehusoljan efter instruktionsbokens rekomendationer, eller så gör man det när säsongen är på G. Nästa steg är att smörja alla bussningar, axelspindlar, styrstag och vajrar enligt instruktionsboken. Plocka dessutom bort variatorremmen och förvara den på en torr och sval plats. Nu kan man även släppa lite på mattspänningen och hissa upp skotern bak, vilket sparar lite på mattan och dess kammar under förvaringen. Kom ihåg att spänna mattan när det är dags att använda skotern igen. Står skotern ute gör man även klokt i att få upp skidorna från backen. Det kan även vara läge att täppa igen utblåset med en trasa så man inte får oväntat besök av något djur. Kom dock ihåg att ta bort den när skotern ska startas annars går den lite segt.
Ska skotern stå inne räcker det med att du lägger ett lakan eller liknande över skotern för att undvika damm. Står den däremot ute bör man ha ett ordentligt kapell och inte en presenning som samlar fukt.

Batteri?
Har din skoter el-start sitter det med stor sannolikhet även ett batteri under huven eller dynan. Detta ska då laddas fullt och tas ur om skotern står längre än tre månader. Förvara sedan batteriet på en sval och torr plats utan direkt solljus. Stoppa dit en underhållsladdare eller ladda batteriet fullt en gång per månad. Att ta in batteriet är speciellt viktigt om skotern ska förvaras utomhus över sommaren.
Nu kan du slappna av hela sommaren i vetskap om att din älskling har det lika gott som du!

Checklista:
1. Tvätta
2. Vaxa
3. Tanka
4. Bränslestabiliseringsmedel
5. Motorkonserveringsolja
6. Kedjehusolja
7. Smörj
8. Variatorrem
9. Mattspänning
10. Palla upp skotern
11. Batteri

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer