Sweden Cup Watercross Final Bergsjö

24:e augusti 2019

Watercoss är en actionfylld skotersport på öppet vatten!


Text: Ossian Karlsson & Hasse Larsson
Foto: Hasse Larsson

Vi kör med ombyggda snöskotrar som från början är snömaskiner. Med hjälp av smalare mellan skidorna och en annan vinkel på mattan får vi skotern att vara lätt att styra och kunna köra upp till hastigheter runt 110-120 km/h. Från en början så handlade de om vem som kunde köra längst, sen började man svänga och nu i dagsläget kör vi 3 och 3 eller 4 och 4 i varje heat. En typisk watercrossbana i Sverige ser ut ungefär som en crossbana fast ute på vattnet. Vi använder oss av både vänster- och högersvängar, hopp och ofta alternativ spår. Går man tillbaka några år så var det ofta lite äldre maskiner man såg på startlinjen, kollar man vad som står på startlinjen i dagens tävlingar är de maskiner som max har 10 år på nacken och vissa maskiner är av årets modeller. Dom två senaste åren har racingen blivit väldigt tight och det är olika personer på pallen vid varje tävling. I Sverige har vi bara en klass som kallas 1050 Open. Man får alltså trimma hur mycket som helst men max kubik är 1050. Dom flesta maskiner har 800 kubik men många är även ombyggda med större borrning. Sverige har enligt oss svenskar den hårdaste racingen i hela världen. I Usa är sporten större, men där är det inte lika mycket racing pga de mestadels kör ovalbana utan hopp.

Watercoss Nordanstig är det största teamet i Sverige och innehåller en rad duktiga åkare, med flera som är påväg upp mot toppen. Från början var det gamla skotrar som vi körde med rakt fram och ingen kunde svänga. Innan någon hade lärt sig att svänga fick vi en idé att bygga ett hopp, ingen klarade att hoppa på det hoppet… Efter några år byggde Oskar Jernberg och Jocke Ädel varsin riktig maskin och vi bestämde oss för att prova ha en tävling, så den 5:e Augusti 2015 arrangerade vi våran första tävling. Föreningen startades 2016, då hade vi alltså redan haft en egen tävling och vi alla var väldigt insatta i sporten. Efter det har det rullar på med flera tävlingar, både i Hassela och Bergsjö, Nordanstig. I föreningarna ingår även många personer som inte kör själv men hjälper till att fixa och greja, både på våra tävlingar och som mekaniker på andra tävlingar i landet.


Sverigecup Final, årets tyngsta serie!
Förra året, 2018, bestämde vi oss för att inte arrangera någon tävling i Bergsjö pga vi hade för få anmälda. Tidigare år har vi inte ingått i någon serie så det har varit lite svårt att locka hit förare. I år bestämde vi oss för att vara med i Sverigecupen som varit den största serien i år, och eftersom vi arrangerar våran tävling sent på sommaren fick vi möjligheten att ta finalen i cupen. Helgen innan tävlingen hade vi 49 anmälda, dagarna innan 44 men på tävlingsdagen så var det 40 förare i depån, ett rekord för oss och en av dom största tävlingarna i Sverige. Dagen innan tävlingen började förarna rulla in i depån, från klockan 18 på fredagskvällen var det öppen träning för alla förare. Dom flesta han komma i tid och köra några varv och kolla över sina maskiner. Dagen därpå var alla taggade till 110%! Vädret var med oss, stämningen var riktigt härlig och racingen var grym. 30 heat gick iväg uppdelat på 3 omgångar, 4 och 4 i varje heat.

I heatomgångarna hade vi rejäla kracher av både Oskar Jernberg och Kristian Munter, som tur är blev det inga rejäla skador. Tävlingen rullade på bra med få sänkningar. På plats i Bergsjö hade vi även speaker Hellgren, den bästa speakern i Sverige inom all skotersport. I ingången strömmade publiken till och i hamburgeriet var det full fart. Efter en riktigt tight A-final så höll vi prisutdelning ute på hamnen i kvällssolen. På pallen iår fick vi se Albin Lundqvist från Arvidsjaur ta hem segern, Joachim Olsen från Norge på en andra plats och Simon Rankvist fick ta med sig en tredje plats hem till Piteå. Stort grattis från oss i Watercoss Nordanstig! Joachim tog hem året Sverigecup och kan kalla sig för SverigeCup Mästare 2019, även fast han inte vann finalen så hade han flest poäng i cupen. Vi i Watercoss Nordanstig tycker att publiken är A och O i motorsport så därför har vi infört ett publikens pris, som i år gick det till Oscar Nordström och Martin Gröning som bjöd publiken på riktig show. Efter en lyckad tävling drog vi ihop vårat team och styrde mot banketten med förarna, funktionärerna och resterande. Vi vill skicka ett stort tack till våra samarbetspartners som gjorde denna tävlingen så grym som den var, nästa år satsar vi ännu högre och vi hoppas ni också vill vara med!

Top 10 för dagen blev:
1:a Albin Lundqvist, Arvidsjaur (Artic cat)
2:a Joachim Olsen, Karasjok (Polaris)
3:a Simon Rankvist, Piteå (Artic Cat)
4:a Kristian Munter, Skellefteå (Ski doo)
5:a Johnny Johansson, Kalix (Ski doo)
6:a Filip Isaksson, Kalix (Ski doo)
7:a Miranda Tjärnström, Skellefteå (Artic Cat)
8:a Emil Wikström, Matfors (Polaris)
9:a Eric Wallin, Hoting (Polaris)
10:a Emil Abrahamsson, Lövvik (Polaris)


Top 10 hela SverigeCupen 2019:
1:a Joachim Olsen, Karasjok (Polaris)
2:a Emil Wikström, Matfors (Polaris)
3:a Miranda Tjärnström, Skellefteå (Artic Cat)  Bästa dam! #88
4:a Oskar Jernberg, Bergsjö (Polaris)
5:a Andreas Öst, Östersund (Polaris)
6:a Adam Hedin, Sveg (Artic Cat)
7:a Kalle Gradin, Kramfors (Polaris)
8:a Kristian Munter, Skellefteå (Ski doo)
9:a Terje Staffansson, Västerås (Artic Cat)
10:a Danne Lundin, Ljusdal (Polaris)


Förarna som i nuläget tävlar aktivt för teamet är:
Ossian Karlsson 19år, Bergsjö (Polaris)
Ossian Karlsson 19, kommer även han från Bergsjö som dom flesta i Watercross Nordanstig. Ossian har sedan 11-års ålder hängt med grabbarna (då bara grabbar) i Watercross Nordanstig och har sedan 2015 varit mekaniker åt Oskar Jernberg. Efter vägen har Ossian lärt sig mycket och bytt ut förra intresset motocross mot en fin polaris proride som han tävlat sin första säsong med. Resultaten har varit överlag riktigt bra där det flera gånger räckt till D och C-final – ett kvitto på att rutin, lite hjälp och målmedvetenhet kan räcka långt även med en stockmaskin. Ossian har ett ordningssinne och noggrannhet utöver det vanliga där inget lämnas åt slumpen, vilket även detta påverkar resultaten i slutändan. Vilka uppgraderingar för prestandan som kommer göras inför nästa säsong är i nuläget oklart men med blodad tand och med en fast anställning efter studenten tidigare denna sommar så kommer satsningen garanterat inte utebli! Håll utkik, här har ni en ung kille som kommer stjäla pallplatser kommande säsonger.


Oskar Jernberg 26 år, Bergsjö (Polaris)
Oskar är en väldigt snabb och tekniskt åkare som tävlat sedan seriöst sedan 2015. Oskar började sin skoterkarriär riktigt när han började plugga gymnasium i Arjeplog. Där började så smått att köras lite på öppet vatten under vårarna. Tidigare har Oskar tävlat med en Polaris Proride 800 med lite olika motorer i, men inför i år har Oskar byggt ihop en riktigt snabb Axys med en 860 kubiks motor från HSK. Från sommaren tar Oskar med sig några pallplatser och en vinst från en av dalacuptävlingarna i Idre. Oskar slutade totalt på en 4:e plats i Sverigecupen efter en rejäl crash i finalen hemma i Bergsjö. Oskar kommer vi se mer av, det är nånting vi kan lova!
@oskarjernberg

Jocke Ädel 25 år, Bergsjö (Ski doo)
Jocke har länge varit en skoterkille som började köra på vattnet seriöst sommaren 2016 då han byggde en Ski-Doo Rev med en 800 kubiks motor i. Jocke började hårt och drog till med en 1:a placering i en av Sverigecuptävlingarna 2016. Säsongerna har rullat på för Jocke och inför säsongen 2018 så byggde Jocke en Ski-Doo RS med en trimmad motor och dubbelrör. Tyvärr slutade säsongen förra året för Jocke med en rejäl krasch när en förare körde rakt in i sidan på honom och kvaddade chassiet. I år har det rullat på bättre för Jocke, även fast han haft lite motorproblem. Vi får se vad som kommer ut ur Jockes garage till våren, men vi kan lova att det kommer vara en farlig maskin, för Jocke vet vad han gör!
@jockeadel

Olle Berg 24 år, Matfors (Lynx)
Olle har kört mycket skoter sedan barnsben men började köra mycket själv vid 18 års ålder när ekonomin började tillåta att inneha en egen maskin. Han körde på vatten första gången för 4 år sedan, efter det har det blivit mer och mer och 2018 var första seriösa tävlingsäsongen. Olle då byggt ihop en Lynx ranger med en Rotax 800 under huven, lynxen fick följa med under 2019 också fast med en lite vassare motor. Inför nästa säsong kommer Olle att köra en skidoo summit xm med en 800 under huven som för tillfället testas för att förhoppningsvis bli en riktigt farlig maskin. Lynxen får nog bli med ett tag till som reserv, då det kan vara mycket som står på spel. Olle själv är väldigt nöjd med sin andra säsong och framöver hoppas han kunna köra lite snabbare och få lite bättre resultat, och det syns! Ser ni en startsnabb kille på en galet snabb maskin, så finns det stor chans att det är just Olle Berg!
@bergollet det är just Olle Berg!

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer