Nu har Chris hittat på lite nya saker att jobba med och det handlar inte om att bygga på nyskoter utan nu är det vintage som gäller!
Då jag var ung var mitt intresse för snöskotrar stort. Min farbror hade alltid snöskoter och ofta på lördagar/söndagar såg jag när han åkte iväg på sina turer. Hände väl att jag ibland fick åka med bakpå. Då jag fyllde 16 köpte jag min första skoter som var en gammal sliten Ski-Doo Elan. Min första nya skoter var en Yamaha ET340. Men drömskoter var ju Yamahas ”värsting” som då enligt min mening var deras nya Exciter ( EX570). Men på den tiden hade jag ju inte dom pengarna för att kunna köpa en sån.
Så nu “några” år senare tyckte jag tiden var inne att skaffa en. Jag började scanna Blocket och hittade ett vettigt projekt hos en handlare i Dalarna. Hade inte sett så mycket bilder av den och hade inte så mycket mer info om den än att den var svart och det var en Exciter II -91. Jag tog med mig släpet och åkte via Fredriksberg och hämtade upp min kompis Robban som är en stor Yamaha-entusiast och speciellt när det gäller äldre maskiner. Excitern stod ute i det fria och gömd under en hel del snö. Den var sliten och det var väl både positiva och negativa överraskningar då vi kollade in den. Men fick ju köpa den till ett billigt pris så den åkte in i släpet.
Då jag kom hem så tvättades den av och jag kollade igenom lite vad som var OK på den och vad som behöver införskaffas. Tyvärr finns det ju inte så mycket av reservdelar kvar att köpa från Yamaha så det är inte alltid så lätt att hitta delar. Under samma tid hade jag diskuterat en hel del med Robban. Samtidigt föddes idén om att kanske bygga en Exciter SX replica, det var ju Exciter-värstingen som bara bygdes -93 i begränsad upplaga. Så idén utvecklades till att bygga en röd Exciter SX istället för dom svarta som var den enda färgen som fanns av SX-modellen. Råkade hitta en röd vanlig Exciter -92 på Blocket men som det satt en äkta SX motor i. Så efter en liten roadtripp från Göteborg upp till Vilhelmina så köptes även denna Exciter. Väl hemma så började jag undersöka vad som behövdes för att få SX-motorn att funka som det var tänkt. Efter en massa undersökningar både via nätet och telesamtal till flera ”Yamaha experter” både i Sverige, Finland och USA visade det sig att i princip allt runtom SX-motorn var special, förgasare, Y-rör, pipa, CDI-box. Och dessa delar är ännu mer sällsynta än att hitta en komplett SX-skoter. Så det projektet fick läggas ner.
I samma veva som jag undersökte allt om SX-bygget fick jag reda på att det var många som hade användt delar från V Max 600 i Excitern och dessa var ju väldigt nära i prestanda som SX-motorn. Dessutom hade dom bättre sek.variator på V Maxen. Så återigen scannades facebook och blocket av för lämplig donatorskoter. Jag lärde mig snabbt att det är billigare att köpa en hel skoter än att söka enskilda delar. Hade turen att hitta en V Max 600 XT -96 nere i södra delarna av Sverige så efter en kort roadtripp till Mjölbytrakten så köptes den. XT-modellen har ju justerbar TSS-fjädring (precis som SX) och bredare spårvidd, dessutom sitter det en ProAction boggie i den.
Så just nu har jag alltså 3 st skotrar 2st Exciter och en V Max 600. Så planen är nu att bygga en riktigt specialvariant av Exciter med drivlina från V Maxen, dessutom kommer jag ta TSS-fjädringen och boggin från denna. Sen kommer själva chassi, kåpor, dyna och sånt att vara Exciter så den ska se ut som en Exciter men med lite annat under skalet. Även en växellåda från en nyare Yamaha har inhandlats för att kunna få backväxel på Excitern.
Eftersom jag har 2 Exciters kommer jag även att plocka ihop en originalversion av delarna som blir över. Så just nu är det mycket planering och sökandes av delar till bygget.