Yamaha Exciter XT, Custom Sleds by Chris

Bygget fortsätter

För mig brukar skotersäsongen börja då sommarsemestern är över. Så även i år och som vanligt har jag även funderat på en massa lösningar då jag legat och lapat sol utomlands.

Garagesäsongen är igång
Som så många gånger förr så funkar inte alltid dom lösningar då det alltid kommer överraskningar. För mig blev en stor överraskning att det skiljer c:a 30mm i bredd på tunneln mellan V Max och Exciter. Detta gör att det inte är så bara att te.x flytta över drivlinan, eftersom både sekundäraxeln och drivaxeln då också är 30mm längre än Exciterns bredd. Så det fick bli lite andra lösningar, men som vissa brukar säga  “är det enkelt så skulle alla göra det” 🙂

Börjat ta bort färgen så jag ser vad jag har att jobba med. Kommer bli en del ändringar här så vissa fästen ska bort och nya svetsas dit, sen ska även hela det främre runda röret bytas ut mot det som sitter på min XT-maskin.

Chassijobb
Första jobbet var att kapa bort alla fästen och förstärkningar på Exciterchassit. Efter det blev det att försiktig få loss det främre röret utan att förstöra infästningspunkterna. För att kunna hålla ordning på chassit under dessa operationer har jag tillverkat ett bord där jag kunde skruva fast chassit och göra små jiggar för att allt skulle hållas på plats.

XT röret passas in på Excitern och svetsas på plats.

Då Exciterchassit var rengjort från färg och dom delar som skall bytas så kapade jag loss det främre tvärröret på V Maxen. Här gällde det också att vara försiktig då jag ska flytta det komplett till Excitern. Sen var det bara att mäta in vinkel på främre stötdämparfästena och svetsa fast röret i EX chassit. Sen var det att slipa till och passa in förstärkningarna.

Bakre motorfästet använde jag som utgångspunkt, dels för att jag inte rört det och det sitter på samma ställe på både Excitern och V Maxen. Så med det som utgångspunkt så passade jag in det vänstra främre motorfästet som egentligen bara var att svetsa dit. Det högra var lite värre för där kunde jag inte använda själva fästet på motorn från V Maxen  (det hamnade för nära röret). Så jag fick tillverka ett nytt fäste för motor på den sidan för att sen kunna passa in motorfästet på chassit.

Då motorfästena var klara så var det fästet för sekundäraxeln som stod på tur. Jag ville flytta över fästet från V Maxen då den även har fästöra för momentstaget från motorn. Dock så är fästet från V Max väldigt olikt det från Excitern så jag fick kapa bort fästplattan från V Maxen och passa in det på Excitern. Planen är ju att också att kunna använda sekundärvariatorn från V Maxen.

Fästplattan från V Maxen skiljer en hel del så det blev mycket slipande och testande. Fick köra brickor som distanser för att själva fästet ska komma på rätt höjd. När allt är klart så kommer jag fräsa en förhöjning i aluminium.

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer