Yamaha SideWinder STX GT 146 Turbo

Big Red

Många av de största fartupplevelserna i mitt liv har skett på ”touring-maskiner”, trots att det många gånger sitter likadana motorer i andra skotrar är det touringmaskinen som imponerat mest. Detta även fast jag ägt riktiga lakeracers som Mach 1, Mach Z med flera och kört så gott som alla skotrar sedan 90-talet.

En tidig sådan upplevelse skedde på en trippel touring från Arctic på 900 eller om det var 1000cc, som bokstavligen skrämde livet ur mig. Nästa stora aha-upplevelse skedde när Arctic släppte sin TZ1 med 1100 turbo och med den blev farten också väldigt uppenbar när det var dags att bromsa… Antar att alla dessa maskiner har ganska låga kammar, är högt växlade, med massor av effekt och därför går som inget annat rakt fram på snön.

Nu har Yamaha ställt sig till den här lilla men naggande goda skara av lite småläskiga touringmonster och den överskuggar även de forna kungarna. Till 2020 heter den värsta touringskotern nämligen SideWinder STX GT. En knallröd skönhet kryddad med lyx och flärd samt en urstark turbo-motor.

         

Det finns tillgång till värme i både förar- och passagerardynan! Riktigt jäkla skönt att ha vissa dagar. Naturligtvis finns det även värme i handtagen till båda två. Detsamma gäller om du behöver ett 12V-uttag till visiret på hjälmen. Det är dessutom väldigt enkelt att göra sig av med 2-up dynan när man vill köra solo på sin röda värsting.
Skotern har också tre större förvaringsutrymmen bestående av två avtagbara och låsbara ”sadelväskor” på sidan av tunneln bak och en stor i mitten. Den i mitten rymmer även den extra bensintanken på 15 liter, vilket kan behövas på den här maskinen då den lockar fram en överexalterad högertumme.

Framvagnen som nu heter Advanced Roll Center Suspension (ARCS) har fått nya högre spindlarna som ursprungligen kommer från Arctic Cat:s crossmaskiner som alltså nu letat sig fram till produktion och även sitter på tex. Thundercat. Dessa ska ge lite mer skidtryck och resultera i vassare styrning samt ge lite högre markfrigång. Fjädring är lättjusterad i framvagnen utrustad med QS3:or från FOX som har sina tre tydliga lägen att klicka sig emellan. Men visst är väl denna skoter värd att ha iQS-dämparna från FOX som är elektroniskt justerbara från styret? Orsaken till att den saknar dessa ska vara att det inte lirar med 146” boggin som inte kan utrustas med QS3 i dagsläget, så det var väl inte helt enkelt att bara lyfta över iQS i denna maskin. Men det kommer säkerligen. Boggin är för övrigt utrustad med overload-fjädrar för när man antingen lastar tungt bagage eller en tung passagerare. För oss lite lättare passagerare var det dock skönast utan denna extra fjädringshjälp.
Det sitter EU-spec på våra maskiner i Sverige vilket bland annat innebär att vi får M-TX-skidorna istället för något mer ledanpassade diton, vilket funkar bra och vi får även en Cobra-matta på med 41mm kammar istället för en Ripsaw II med 32 mm kammar, mycket välkommet!

Som förare sitter man ganska så väl skyddad bakom den halvhöga originalrutan, det finns både högre och lägre varianter att skruva dit om man så önskar. När det gäller reglage så är de av senaste snitt som delas med Arctic Cat och dessutom har den utrustats med dödmannsgrepp.
Det här är bland det roligaste vi kört när det kommer till touring och att den är brutalt snabb har ni kanske redan förstått. Att den sedan har allt man kan önska sig från en touring i utrustningsväg är nästan självklart med tanke på priset som ligger på 183 900 riksdaler. Men jämfört med de konkurrenter som finns ligger den ändå bra till med tanke vad man får och då tänker vi mest på vad som finns under huven på Big Red!

FAKTA YAMAHA SIDEWINDER STX GT 146 -2020
Motor: 3-cyl, Turbo, vätskekyld, 998cc, 4-takt, c:a 180 hk.
Bränslesystem: EFI, 3×41 mm.
Chassi: SRV
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: SRV, FOX 1.5 Zero QS3. Fjädringsväg 254 mm.
Skidor: 6” Mountain ski.
Spårvidd: 106,4-109 cm.
Boggi: DualLoad 146Alu. HP Gas 1.5 / FOX 2.0 ZERO iQS.
Fjädringsväg 343 mm.
Matta (BxL):  Cobra, 381×3480 mm.
Kamhöjd: 44 mm.
Torrvikt: –
Bränsletank: 33,6 liter + 15 liter.
Oljevolym: 3,08 liter.
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 183 900 kronor.
Generalagent: Yamaha Motor Scandinavia, www.yamaha-motor.eu

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer