XTX SE är lite mer lössnö än vad den var 2017 och mer lik den LE-modell Yamaha erbjöd förra säsongen. Bland annat har den 40” framvagn med mtn-skidor. Det innebär att den har de smala SRV-M spindlarna och att spårvidden blir justerbar mellan 38,5-42,5”. Vi körde med skidorna i sitt smalaste läge vilket var optimalt i lössnön men gjorde den lite tippigare i kurvorna även om det fungerade helt okej. Detta hade nog varit vårt favoritläge om vi haft maskinen en längre tid, men vet man med sig att det mest blir ledåkning bör man nog gå på det bredaste läget. Den har också en låg ruta och sportdynan har bytts ut mot en mindre mountaindyna även om Yamahas M-dynor ändå är större än andra märkens M-modeller då batteriet sitter där bak. Denna säsong sitter det QS3-dämpare på alla crossovermodeller från Yamaha och så även på X-TX SE. Det innebär att man har tre tydliga lägen på dämparna att enkelt välja mellan beroende på vart man kör med maskinen, det går snabbt att ändra och man märker en tydlig skillnad. Man har också flyttat två av boggihjulen till utsidan av railsen för att de inte ta i QS3-dämparens piggy-back-behållare. Det här är alltså Yamahas motsvarighet till Arctics High Country kan man säga, fast Arctic tar in den som 153”. Men då kan vi tycka att man förlorar lite av mångsidigheten som man får med denna 141”.
Yamaha har även kalibrerade om variatorerna för att ge lägre remtemperatur än tidigare och även ge mer prestanda med förfinat tillslag. Den närmare 200 hästar starka trippeln har man dock inte behövt ändra något på då den gått som en klocka sedan den kom. För er som inte har kört en turboladdad 4-taktare är det nog svårt att förstå hur mycket kraft som ruvar under huven, allt annat känns tamt efter en provtur med denna motor. Jämför man även med de längre modellerna av Sidewinder känns kraften i motorn faktiskt ännu mer påtaglig i dessa halvlånga maskinerna då det inte är lika mycket matta som man ska få snurr på. På X-TX SE sitter det en Camso PowerClaw som är 141” lång med 57 mm i kamhöjd, alltså samma typ av matta som på M-maskinerna fast kortare och med lägre kammar. Ingen sladdvänlig ledmatta kanske men tro inte för den skull inte att det går sakta på leden då det skottar på ordentligt även där, en bra kompromiss helt enkelt. En crossoverskoter är i mångt och mycket en kompromiss som är bra på allt men inte bäst på något, jo kanske på att var just bra på allt. Då det var ganska så extrema snöförhållanden högt uppe i bergen med meterdjup pudersnö kändes X-TX:en något kort och grävde lätt ner sig. Men på lite lägre höjd med något normalare mängd och fastare snö fungerade det utmärkt med 141” och 57 mm matta och maskinen kändes både lek- och kraftfull.
Om man lägger sina surt förvärvade pengar på en X-TX SE får man en skoter som klarar av det mesta. Men om alla polarna har renodlade lössnömaskiner kommer man hamna på efterkälken och det samma gäller på leden om de kör sportskotrar. Men samtidigt kommer du aldrig vara helt vilsen oavsett vart dagens tur tar dig, det gäller bara att jobba lite hårdare och lära sig utnyttja kraften i motorn. För den där källan till kraft är så gott som outtömlig och kan man bara tämja den så kommer man långt även med 141”. Den kraften i kombination med en okopplad boggi bjuder också på mycket bus och stora leenden under hjälmen.
Bränslesystem: EFI, 3×41 mm.
Chassi: SRV-M
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: SRV-M, FOX 1.5 Zero QS3. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: 6” Mountain ski.
Spårvidd: 101,6-104 cm.
Boggi: Dual Shock SR 141, FOX 1.5 Zero QS3 / 2.0 Zero QS3 HC.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3581 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: –
Bränsletank: 33,6 liter.
Oljevolym: 3,08 liter.
Dyna: 1 up, Mountain
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 162 900 kronor.
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *
* Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på