Försvinner kylarvatten

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
Tjenare! jo de är så att kylarvattnet försvinner (Polaris prox2 800) men bara när jag har kört några fullgas repor och skotern blivit varm och frågan är vad är problemet? Kan det vara topppackningarna?
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
hur mycket är det som försvinner?
kan ju vara en möjlighet att det är så dock så brukar inte kolvarna klara sig så länge om det är så spec inte på fullgas.
 

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
ganska mkt men inte allt för den hinner inte börja gå varm och kolvarna klarar sig ju så länge den inte går varm
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
läcker det in kylarvatten in i cylindern så spolas ju smorseln från oljan bort. Samma problem som vid snöskärning. Ganska lätt och lyfta toppen och kolla, har aldrig mekat i en prox2a men antar att det är o-ringar i toppen, ta upp toppen och byt ut o-ringarna så är du säker på det iaf. Tycker det ska synas annars om det läker så pass mycket, jag menar vars far allt vatten? skulle det läcka ur nån slang eller kylare så skulle det ju synas en pöl underskotern.
 

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
läcker det in kylarvatten in i cylindern så spolas ju smorseln från oljan bort. Samma problem som vid snöskärning. Ganska lätt och lyfta toppen och kolla, har aldrig mekat i en prox2a men antar att det är o-ringar i toppen, ta upp toppen och byt ut o-ringarna så är du säker på det iaf. Tycker det ska synas annars om det läker så pass mycket, jag menar vars far allt vatten? skulle det läcka ur nån slang eller kylare så skulle det ju synas en pöl underskotern.
Det har blivit en pöl under motorn. Det kan inte vara så att de är toppen endå och den trycker ut ur överfyllnadsskyddet på expansionskärlet?
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Det har blivit en pöl under motorn. Det kan inte vara så att de är toppen endå och den trycker ut ur överfyllnadsskyddet på expansionskärlet?
är det en pöl så är det nog inte toppen till 99% (1% för att det kan läka där också det vet man ju inte...) men troligtvis så är det nån läcka i något rör. Eventuellt kylare? finns en fiffig mojäng som heter provtryckare som du sätter på locket till expansionskärlet och pumpar in luft ovanför vattnet. Då sätter du tryck på vattnet och då bör det pysa/droppa vatten från vars det läker. Vet dock ej om det vanliga fästet passar till expansionskärl på skotrar men annars går det ju att konstruera ett sådant. Köp en sån så ska du se det blir lätt å hitta igen var det läker!

som svar på din fråga så ska jag säga som så att när det läckte i min skoter i toppen så sköt den aldrig ut något vatten utan den bara gick varm. Efter många om och men så tog jag upp toppen och såg då att en o-ring var trasig och då var även kolven bara att kassera. syntes aldrig någonting utifrån att den läckte och då det var en pöl under din så är det misstänk att det är läkage någon annan stans =)
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kylarcement... Skulle nån av er vilja köpa en skoter som är lagad med kylarcement?

Pöl under motorn? Gissar på att lagrena i vattenpumpen gjort sitt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag tog munstycket från kompressorn. Köpt på jula eller öb, tejpade vulktape tills den slöt tätt över kylarbehållarhålet.

Tryckte in "gashandtaget" på munstycket och blåste för kung och fosterland med lungorna (där slangen normlat går in). Släppte sen "gasen" och började kolla vart det läkte.

På min var det ett klammer som behövde dras åt, syntes bara när jag trycksatt.