inget res

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
hej, har införskaffat mig en renegade 600 -04. de går kanonfint på led med nya pp skidor. så fort jag kommer utanför led så vill han inte resa, har ställt om de jag kan komma på i boggien men de hjälper inte. tycker även den pluddrar på låga varv efter en stund köring. de är 38as matta på den.
Tack på förhand

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Det gör det säkert. Är ingen kunnig expert inom sådant område. Är en helt vanlig switchback -10 med bytt matta till en 44. Annars helt orginal med sina 125 hästar på 600cc. Drevar man ner tappar den toppfart antar jag? Hur mycket är skäligt? Har lyckats komma upp i 125km/h men den ska nog orka 5km/h till. Tips? :)

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
okej, ska prova släppa på den bakre en aning. har även funderat att kugga ner han två steg, vet inte hur många kugg de är på han nu
Finns väl bara en främre dämpare. :)
Om du har den bakre på hårdaste så är det därför den inte reser,
lite variatorpill är nog att rekommendera också.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hur långt har den gått?
Kan ju vara så att varitorena skulle behöva lite service, byta fjädrar rullar och sånt,
om dom är dåliga så växlar den inte som den ska.
Har du inte högre toppfart än 125 så skulle då jag inte dreva ner nå mer
för man vill ju nog han en viss "trackspeed" i lössnö.

Dessutom är den inte 125 hp, snarare 115. :)

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
den har gått strax över 500 mil, de är som sagt en -04. har inte kollat hur fort den går ännu. vad tror du dom grejerna kostar och är de svårt att byta?

Hur långt har den gått?
Kan ju vara så att varitorena skulle behöva lite service, byta fjädrar rullar och sånt,
om dom är dåliga så växlar den inte som den ska.
Har du inte högre toppfart än 125 så skulle då jag inte dreva ner nå mer
för man vill ju nog han en viss "trackspeed" i lössnö.

Dessutom är den inte 125 hp, snarare 115. :)

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Om det inte är gjort nånting åt variatorerna på 500 mil så då är det nog dags att byta
primär och sekundär fjädrar och rullar, brps orginalfjädrar är väl kring 500 kr
finns väl dock billigare alternativ men det får nån annan svara på.
Prata med nån ski-doo handlare dom får nog fram allt detta.

Du behöver ju en del verktyg för att byta dessa men
inget du inte kan tillverka själv.

Dessa videor visar ju hur du går tillväga ungefär för att få loss primären och isär.
http://www.youtube.com/watch?v=92C7CZuHe2I&feature=mfu_in_order&list=UL
http://www.youtube.com/watch?v=OBoXdTk3RkE&feature=related

Last edited:

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
tusen tack för hjälpen
Om det inte är gjort nånting åt variatorerna på 500 mil så då är det nog dags att byta
primär och sekundär fjädrar och rullar, brps orginalfjädrar är väl kring 500 kr
finns väl dock billigare alternativ men det får nån annan svara på.
Prata med nån ski-doo handlare dom får nog fram allt detta.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Du kan ju passa på och fixa till variatorn lite, för orginalkalibreringen är ju
för allround körande.

Kan dock inte säga vad som skulle vara bra för din men om du frågar här på forumet så är jag säker på att nån vet nån bra kalibrering.

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
tack för de, kör mest utanför spåret. klättring och lite små hopp, de tycker jag är absolut de roligast

Du kan ju passa på och fixa till variatorn lite, för orginalkalibreringen är ju
för allround körande.

Kan dock inte säga vad som skulle vara bra för din men om du frågar här på forumet så är jag säker på att nån vet nån bra kalibrering.

wickiepickie

Välkänd medlem
4 dec 2010
278
0
16
Gävleborg
Det gör det säkert. Är ingen kunnig expert inom sådant område. Är en helt vanlig switchback -10 med bytt matta till en 44. Annars helt orginal med sina 125 hästar på 600cc. Drevar man ner tappar den toppfart antar jag? Hur mycket är skäligt? Har lyckats komma upp i 125km/h men den ska nog orka 5km/h till. Tips? :)
min 380 gör 120km/h

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
orsaken till att den inte går på rullen är för att den är byggd för att inte gå på rullen, renegade boggien är konstruerad för att se till att hålla ner skidorna i marken, det är en boggie som är väl kopplad dvs främre och bakre sving jobbar med varandra.

du kommer inte få den att gå på rullen, upp och ner igen kanske, men nej den kommer aldrig att gå som en mxz eller summit.