bensin ?????

allingkalling

Medlem
17 mar 2009
38
0
1
norrbotten
Ska man verkligen köra sin 800 ac med 98 oktan? I den amerikanska handboken står att man ska ha minst 91 oktan !!! Ska man i svenska tanka 98! isåfall vad är skillnaden i motorerna?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Amerikanska oktan och svenska oktan räknas inte på samma sätt.
Det står tydligt att du ska köra på 98 i den svenska manualen. Det är det som gäller.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
precis och dom gångerna tankar jag 95 och det har funkat kanon.
"Jag har kört rakt ut i en korsning med väjningsplikt flera gånger och aldrig krockat!" (dvs, bara för att det inte hänt något ännu så betyder inte det att det är rätt)

Oktantal = knackbenägenhet.
Högre tal = mindre benägen att knacka.
Knackning = kraftigt illa för alla motorer, särskilt HO-motorn.

Därför ska man tanka 98. Vilket som sagt också står tydligt i instruktionsboken. Finns det inte 98 går det givetvis att köra på 95 men då ska man inte belasta motorn fullt.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
på den nya 800:an (H.O) så ska man tanka 98 oktan. Om man tankar 95 oktan i en sån så ställer den om tändningen och tappar en massa hästar.
Har ja STARKT för mig att de va
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
"Jag har kört rakt ut i en korsning med väjningsplikt flera gånger och aldrig krockat!" (dvs, bara för att det inte hänt något ännu så betyder inte det att det är rätt)

Oktantal = knackbenägenhet.
Högre tal = mindre benägen att knacka.
Knackning = kraftigt illa för alla motorer, särskilt HO-motorn.

Därför ska man tanka 98. Vilket som sagt också står tydligt i instruktionsboken. Finns det inte 98 går det givetvis att köra på 95 men då ska man inte belasta motorn fullt.
okej jag ska omformulera mig.
När jag inte haft möjlighet att tanka 98 eller v-power (fjällmackar) så har jag tankat 95 och för mig har det funkat bra trots full belastning.
detta rekomenderas inte då tillverkaren säger att 98 krävs och motor skador kan uppstå.
jag har inte upplevt att skotern går sämre eller fått utslag på knack sensorn så jag kommer att fortsätta med detta dom gånger inga alt. finnes.
dessutom väjningsplikt är för kärringar :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
okej jag ska omformulera mig.
När jag inte haft möjlighet att tanka 98 eller v-power (fjällmackar) så har jag tankat 95 och för mig har det funkat bra trots full belastning.
detta rekomenderas inte då tillverkaren säger att 98 krävs och motor skador kan uppstå.
jag har inte upplevt att skotern går sämre eller fått utslag på knack sensorn så jag kommer att fortsätta med detta dom gånger inga alt. finnes.
dessutom väjningsplikt är för kärringar :)
Så fort den motorn märker att det finns knackbenägenhet så sänker den till en snällare tändkurva. Precis som Erik G skriver så tappar du massor av effekt på det. I sämsta fall knackar den ändå och då kan du få skador på kolvarna. Men du gör givetvis som du vill, det är inte så att maskinen är okörbar på 95. Det är bara inte rätt bränsle för den.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Om du bara har 95 okt där du bor, hur löser man det då?

Oktanbooster?

Funkard det?