Ska man verkligen köra sin 800 ac med 98 oktan? I den amerikanska handboken står att man ska ha minst 91 oktan !!! Ska man i svenska tanka 98! isåfall vad är skillnaden i motorerna?
precis och dom gångerna tankar jag 95 och det har funkat kanon.ok kollade bara finns ju inte 98 i alla mackar på små orter
"Jag har kört rakt ut i en korsning med väjningsplikt flera gånger och aldrig krockat!" (dvs, bara för att det inte hänt något ännu så betyder inte det att det är rätt)precis och dom gångerna tankar jag 95 och det har funkat kanon.
okej jag ska omformulera mig."Jag har kört rakt ut i en korsning med väjningsplikt flera gånger och aldrig krockat!" (dvs, bara för att det inte hänt något ännu så betyder inte det att det är rätt)
Oktantal = knackbenägenhet.
Högre tal = mindre benägen att knacka.
Knackning = kraftigt illa för alla motorer, särskilt HO-motorn.
Därför ska man tanka 98. Vilket som sagt också står tydligt i instruktionsboken. Finns det inte 98 går det givetvis att köra på 95 men då ska man inte belasta motorn fullt.
Så fort den motorn märker att det finns knackbenägenhet så sänker den till en snällare tändkurva. Precis som Erik G skriver så tappar du massor av effekt på det. I sämsta fall knackar den ändå och då kan du få skador på kolvarna. Men du gör givetvis som du vill, det är inte så att maskinen är okörbar på 95. Det är bara inte rätt bränsle för den.okej jag ska omformulera mig.
När jag inte haft möjlighet att tanka 98 eller v-power (fjällmackar) så har jag tankat 95 och för mig har det funkat bra trots full belastning.
detta rekomenderas inte då tillverkaren säger att 98 krävs och motor skador kan uppstå.
jag har inte upplevt att skotern går sämre eller fått utslag på knack sensorn så jag kommer att fortsätta med detta dom gånger inga alt. finnes.
dessutom väjningsplikt är för kärringar