Remexplosion .

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Hej.
Var ute på en sjö med ca 10cm snö på och fick för mig och se hur fort SKS´s går, men när jag kom upp i 150km/h så gick remmen av och skotern dog. Eftersom jag var mit ute på sjön och isen var dålig på vissa ställen så ville jag inte stanna där längre än nödvändigt. Så jag bytte rem och drog igång skotern och körde lungt hem. Det var inga problem att draigång den möjligtvis något kärvare först men det kan bero på att jag kände på den innan jag öppnade huven och såg att remmen gått av för jag var heltsäker på att den hade skurit.
Nu till mina frågor.
Är det vanligt att remmar slits av , remmen var ny ( när den gick av hade den gått ca 20 mil ) men jag satte dit den som var som reserv ,så jag vet inte hur gammal den var.
Om stiften ser normala ut är det då någon större risk att den har värmenypit ? Jag kollade iof inte stiften på isen utan först när jag var hemma.
Brukar remmen gå av om en skoter värmenyper eller skär ?
/Highlander

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Hade samma problem förra vintern, drog på å då small remmen för mig, då var det som Volvolarsa sa, motorkudde vänster fram var alldeles pörig, även motorstoppet som sitter mellan variatorerna var dåligt.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
OK ska kolla dom.
Kanske idé att byta oavsett efter som skotern är från 99, men då byter man väll alla kuddarna ?
Det ända jag hitils kunnat se som gått sönder är den hålade plåten fram vid tårna, är det bara att borra bort och rikta och måla eller går den att köpa som reservdel till rimligt pris ?

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
du behöver nog bara byta just den som är dålig.. min polaris åf sa att han hade aldrig sålt nån annan av kuddarna än vänster fram och motor stoppen :D...

jag har oxå en spricka i det där håliga där fram.. finns då inte som lös del i sprängskisserna.. är väll om du tar den från nått skrotat chassi

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Var precis ute och tittade på motorfästerna men dom såg helt ok ut.
Finns det någon annan anledning till exposionen eller är det bara ren otur eller kanske en inbyggd hastighets spärr från nån myndighet.
Alla bra förslag är välkomna för vem vet vad som remmen kan slå sånder nästa gång om det händer igen.

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Så blev det för våran rmk alla motorkuddarna hade farit så den tog tag i elsystemet som går upp till huven och allt gick sönder!

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Var precis ute och tittade på motorfästerna men dom såg helt ok ut.
Finns det någon annan anledning till exposionen eller är det bara ren otur eller kanske en inbyggd hastighets spärr från nån myndighet.
Alla bra förslag är välkomna för vem vet vad som remmen kan slå sånder nästa gång om det händer igen.
ta tag i motorn och försök rucka ser du ju om nått motorfäste eller nått är paj