Köpråd Mountain max 700 -01

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
ouch.. Mountain max:arna får man vara rätt snabb på verkar det som. Jag missade flera innan jag hann med i svängarna.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Synd där, men det är grymt sug efter skotrar just nu verkar det som.

Jo, MM:ens originalskidor suger hårt....fast, som det heter, på ett negativt sätt! ;)

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Mja det var lite lessamt men men bara att leta vidare, ingen här som har något annat alternativ? det jag är ute efter är väll en lite längre skoter minst 345 sen att det ska vara lite ork i den... budget ca 35000 helst under. Bor i värmland så helst i närheten där =)

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Det finns ett helg gäng Max-ar ute.
Eller kanske du skulle satsa på en Summit runt -00-02?
Mja har suttit och kollat lite man blir ju sugen =) ang summit vad är det för CC man skall leta efter där isf 600 eller 800?

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej summiten finns altså som 700 också? =P mer än jag visste =P maj är väldigt sugen på en MM den jag har rådfrågat här omkring säger dock bara ``nej nej för fan ingen sån jävla blysläde´´ men är ändå sugen på att pröva en iaf =) hur är motorerna i summiten förästen är det samma slit och släng som yamahas trippel framstår som? =)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
MM är inte mer blysläde än någon annan maskin. Däremot tål de ledkörning och är mer allround än de flesta andra maskiner, ungefär som Lynx Mountain...

Få motorer är lika tillförlitliga som redtoptrippeln. (Köp en, jag har en själv)

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
MM är inte mer blysläde än någon annan maskin. Däremot tål de ledkörning och är mer allround än de flesta andra maskiner, ungefär som Lynx Mountain...

Få motorer är lika tillförlitliga som redtoptrippeln. (Köp en, jag har en själv)
Okej vill få mej att tro det också den ser inte mycket tyngre ut.
Hur är det med den trippeln är det så att man måste riva hela motorn för att fylla i fett i ramlagrena osv eller är de olje smörjning på alla lagrena?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Yamahas trippel är väl det bästa nästan dom har gjort (röda).
många har kört flera x antal tusen mil med den, plus den är bränsle snål. tar väl lite olja men den håller då istället.
Kanske känns lite framtung men den skotern är inte byggd att göra skidlyft osv utan det är mer som en längre ledskoter med höga kammar.
Hittar du bara bra dämpare på en så är den kanon att köra med.

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Yamahas trippel är väl det bästa nästan dom har gjort (röda).
många har kört flera x antal tusen mil med den, plus den är bränsle snål. tar väl lite olja men den håller då istället.
Kanske känns lite framtung men den skotern är inte byggd att göra skidlyft osv utan det är mer som en längre ledskoter med höga kammar.
Hittar du bara bra dämpare på en så är den kanon att köra med.
Hur är orginal dämparna på MM:en blir det väldigt stor skillnad om man byter till ex engans/öhlins?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om nu vikt-på-papperet känns viktig: MM700 har torrvikt 232 kg. Dvs inte så värst.

Dämpare: hmm, har bara kört med Engans, och de funkar ju fint. :)

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Sitter engans i min också. Fin höjd, åker bra och har då inte lyckats bottna den ännu, väger 100 pannor.

Hittar du en förlängd mountain till 144" så går det hitta billigare mattor senare om det behövs.
Som Erik säger, byt skidor och bli en gladare förare.

Finns ju några på blocket nu iaf:
39000 men med öhlinare o "ny" matta:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_Mountain_Max_700__00_32342309.htm?ca=1_9&w=3

32000 ny matta
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_Mountain_Max_700_32041610.htm?ca=1_9&w=3

35000 med låga mil.
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_MM_700__01_32060214.htm?ca=1_9&w=3

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Sitter engans i min också. Fin höjd, åker bra och har då inte lyckats bottna den ännu, väger 100 pannor.

Hittar du en förlängd mountain till 144" så går det hitta billigare mattor senare om det behövs.
Som Erik säger, byt skidor och bli en gladare förare.

Finns ju några på blocket nu iaf:
39000 men med öhlinare o "ny" matta:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_Mountain_Max_700__00_32342309.htm?ca=1_9&w=3

32000 ny matta
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_Mountain_Max_700_32041610.htm?ca=1_9&w=3

35000 med låga mil.
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_MM_700__01_32060214.htm?ca=1_9&w=3
Okej, någon som vet hur orginal dämparna är om det är acceptabla eller ej? Okej är det svårt/dyrt annars att förlänga boggin? mja suttit och kollat lite och har även mailat på den i gävleborg för 35000:-

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
skulle inte ha köpt 00:erna. Utan satsa på 01an där. Ring ist för maila.
Original funkar, hade såna på min och var helt okej. Det är ju Mountain skoter... Det var sämre dåmpare på vector MM som jag hade. 35 är ändå ett högt pris för en sådan. Men vid dom milen så håller maskinen x antal år för dig.

Allt beror väl på hur duktig du är.. finns ju mountain performance, dom har våldigt mycket till MM och Viper MM. Matta och förlängning osv.

Men för 35 så får du ju nästan en Viper MM

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Mm Erik har en poäng där, 35 så har du nästan en viper. Den för 35k är borta redan om du nu inte köpte den.
Men så stor skillnad är det nog inte mellan maskinerna. Skick går alltid först när jag köper.

Köpte min 00 för 27k, fräsh med 2 mattor , engans, bra dämpare fram med men i behov av service, slides,
lager, rullar, kedja, drev etc pga milen. Så nu är den på service inför våren, lär kosta mellan 5-10k men då är den som ny.
Hade velat göra det själv för att komma undan billigare men blev utan garage o man får vara rädd om vårvinterdagarna.

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
fick aldrig någon kontakt ifrån den med 01:an... men ni säger att man nästan får en viper för det priset vad är det som är den största skillnaden på vipern mot mountain maxen enda jag vet är att dynan är enligt mig alldeles för bred att stå över vilka mer skillnader är det? annan motor? pålitlig isf?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Helt annan motor med avgasventiler osv - snarare släkt med SRX-motorn. Mycket pålitlig (så länge du inte monterar pipor och liknande... som med alla motorer). Annars är ju Vipern en modernare konstruktion rakt igenom.