CF 8 141" sno pro LE 2011

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tjena!

Går i tankarna att byta min lynx till en CF 8 141" sno pro LE 2011 då jag skulle behöva en längre skoter men ändå kunna ta mig fram efter leder, och undrar då kommer man att börja gråta över körställningen eller hur är den att köra?

Hur är ledegenskaperna, behöver inte vara först framme men vill ändå inte ha ryggont resten av dagen bara för att man kört led ett tiotal kilometer.
Hur är M-sittdynan, bekväm?

I lössnö är den väl rätt så grym har jag förstått?

Sen hur funkar 38 cobramattan i snön, kanske 44 är bättre "allround" så att säga.
Hur är den att leka med, lätt att burka med, hur är den vid lite hoppande och sånt?
Hur högt går styret, räcker den till för en som är 188 cm?
Det som jag läst är att en offsetriser nästan är ett måste när man vill ha upp styret ordentligt, annars kommer det för långt mot magen, är det så?

Orginalskidorna är väl inte direkt dom bästa efter vad jag läst, vilka ska man isåfall byta till?

Andra problem?

Ös på med åsikter nu bara.

Tacksam för svar.

mvh..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
körställning och styrning kommer du inte tycka om i början men efter ett par timmar är du van.
original styrhöjjare räcker till för att du ska kunna stå rakt.

har inte ltd 2011 57mm kammar original?

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
körställning och styrning kommer du inte tycka om i början men efter ett par timmar är du van.

Finns två olika versioner av CF8 -11 En med 57mm kammar och en med 38mm :amuse:

Mitt tips är att du köper den sen lär du märka OM du behöver förbättra nånting chassimässigt.

Dom funkar faktiskt riktigt bra på led.
Och så länge du har liite fart så kommer 38mm kammar funka riktigt bra. de är när man står stilla de blir spännande

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre

Man får ju välja mellan 57 och 38 mm som sagt, men 57 är ju i högsta laget om man ska köra led ibland också,
57 ser ju ganska "klen" ut i mitt tycke iaf, hur hållbara är dom? Finns det nåt emellan 38 och 57 som passar för drivhjulen har väl 3" delning?

Last edited:

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Jag är mycket nöjd med min CF 8 2011 LTD med 57mm.
Den är riktigt snabb på leden och samtidigt riktigt bra i pudret.

Jag tycker att den är mera lättburkad än min tidigare M8 -08 även när krängaren är på, troligtvis p.g.a det högre styret när det är ställt i högsta läget.

M-dynan skapar en lite bättre körställning sittandes då den är högre men bortser man från ergonomi så hindrar höjden på dynan mig från att "hänga" utanför skotern som jag vill i snabba kurvor. Nu är jag visserligen bara 175 så med längre ben är detta säkert inga problem.

Det bästa är ju att om man inte gillar kompromisser så har man 2 st kompromisslösa skotrar i en. Tar man 20 min på sig att ställa om skoter från t.e.x led till puder innan man åker ut så är det inte längre någon kompromiss. Slå ihop spårvidden, släpp balataremmen, släpp lös krängaren och den förvandlad från en ledracer till en optimal lössnömaskin.

Så nöjd är jag.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
släppa balatarem?till vilken nytta?

57an är det inga större fel på.är ju likadan som sitter på m-serien.min har gått 130 mil.har varit riktigt elak mot mattan,stenar,liggande träd,stubbar,mark osv.har lossnat ett par av dom små kammarna.dom stora som skyfflar sitter kvar allihopa.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
släppa balatarem?till vilken nytta?

57an är det inga större fel på.är ju likadan som sitter på m-serien.min har gått 130 mil.har varit riktigt elak mot mattan,stenar,liggande träd,stubbar,mark osv.har lossnat ett par av dom små kammarna.dom stora som skyfflar sitter kvar allihopa.
samma här har kört på endel fula ställen men mattan är förvånansvärt fin. mina mattor brukar stoppa 2 vintrar innan dom är slut men med denna ser det mycket ljust ut.
tycker du att 57 är overkill men vill ha mer än 38 så köp den med 57 och skär ner den till det du önskar isf.

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Läs BLS testet i senaste sr. Där är crossfire med och gör inte bort sig bland ledmaskinerna. Den vann tex en av sträckorna och hamnade före ski-doos bägge korta ledräsrar i totalen så visst går det att åka led med den. Nu är ju detta inget vetenskapligt test direkt men det visar iaf vad skotrarna klarar. När den dessutom är den bästa crossovern bredvid leden samt har marknadens mest underhållande motor så är det bara att KÖPA :) den håller dessutom så man kan ägna sig åt att köra

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Tror nog jag väntar och ser vad AC kommer med till 2012, en uppdaterad körställning och ett nytt chassi med samma 800 maskin vore inte helt fel. :)