OFT Relocator Nytro

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Ska fixa en bild inom snar framtid!
Har skotern tyvärr alldeles för långt borta från min lägenhet ;/

Däremot ser det ut som att din gas vajer går ner för långt till vänster - eller att du försökt göra en snyggare kabel dragning av alla kablar/slangar från styret.
Min vajer löper mycket mer fritt (inte det snyggaste kanske) och vid ett fullt styr utslag till höger är min vajer i linje med styrstången och inte på vänster sida om styrskyddet som det gör för dig.

<----Om du kollar till vänster under mitt namn ser du vad jag kör för skoter.

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Ska fixa en bild inom snar framtid!
Har skotern tyvärr alldeles för långt borta från min lägenhet ;/

Däremot ser det ut som att din gas vajer går ner för långt till vänster - eller att du försökt göra en snyggare kabel dragning av alla kablar/slangar från styret.
Min vajer löper mycket mer fritt (inte det snyggaste kanske) och vid ett fullt styr utslag till höger är min vajer i linje med styrstången och inte på vänster sida om styrskyddet som det gör för dig.

<----Om du kollar till vänster under mitt namn ser du vad jag kör för skoter.
Det enda jag gjort är att flytta gasvajern under styret, har inte försökt göra någon snyggare dragning eller så utan bara flyttat gasvajern.

Din vajer går alltså under styrskyddet när du svänger istället för min som lägger sig ovanpå?

Ja just det ja, ibland tänker man ju väldigt långt innan man frågar nåt...:suspicious:

Men det blir ju inte riktigt samma sak då du har en MTX, var ju en annan vajer på dom. Antar att du inte heller bytt höjare på din va?

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
Okej, ja men då är det väl bara att pröva så som du gjort då, går ju fort att flytta det där.

Lite OT, men varför ska du sälja din Nytro? Är du inte nöjd med den eller är du bara sugen på nåt annat?
ja det är ju bara haka lös vajern från handtaget och dra den på undersidan styret, nja tänkte jag bara skulle kolla om jag fick sälja den, var lite sugen på att skaffa en 2010 eller 2011as arctic cf eller m8 tycker min är lite för kort för min körstil, kör typ 95% brevid leden, men känner ju att jag lika gärna kan ha kvar nytron är ju inte missnöjd så, vill bara prova något annat igen :) , den går ju riktigt bra! den vill bara resa lite för mkt när det blir brant för att den ska ta sig fram riktigt bra!

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Din vajer går alltså under styrskyddet när du svänger istället för min som lägger sig ovanpå?
- Precis, min går alltså aldrig på vänster sida om styrskyddet. Utan den lutar sig mot styrskyddet snarare för att sedan gå snett ner till vänster om styrstången ner genom gummi skyddet.
Om det har betydelse vet jag ej men min gas vajer ligger längst ytters, alltså närmast föraren/tanklocket.

Jo jag bytte styrhöjjare, blev tok för högt med orginal 6" styrhöjjare.
Hade en Powermadd 6" höjjare liggandes och en pivot adapter liggandes som höjjer ca 2tum.
Kapade 6" höjjaren så jag fick en 2" bit och gängade på den kapade sidan gängor i bulthålen. Monterade sedan med pivotadaptern och 2" blocket plus styrklämmor så är väl en total "styrhöjjare" nu på 4,5tum istället för original 6".

Är fortfarande något hög de gånger man sitter ner men har inte orkat lägga tid på någon långsiktigt lösning då det är andra saker som ligger bra mycket högre upp på " Att göra listan ".

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Monterade det också på min skoter. Plus Xenon.
Men tycker skoter blev tungstyrd med Oft på. Ska se om jag får in vinkeln rätt på styret också

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Förutom att min blev Väldigt tungstyrd så började den varna för T.O.R.S (kod 84) idag. Märkte att gasvajern nedtill var uppskruvad på max. Skruvade den tillbaka längst in och då slutade den att varna, är det rätt att den ska vara längst in skruvad eller var det bättre när den var utskruvad?

Firefighter

Medlem
27 jan 2008
44
1
1
Björbo
har skruvat dit relocatorn i kväll.Måste man byta bromsslang om man vill ha styrhöjare oxå.Räcker gasvajern till. Tänkte höja 2"

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Har nu tagit tag i saken och skulle justera styret rakt, men jag vet inte om det är jag som är dum för jag lyckas fan inte få det rakt.
Tycker att det bara ska vara att lossa det där staget till styrstången men det vill ju inte släppa.:hmmmm2:

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Monterade min Reloctor idag, var inga som helst problem med monteringen tyckte jag, och att man skall plocka lös gashandaget och krånga för att flytta vajen till insidan är ju lite galet.
Det är ju bara att plocka lös sytet och vrida runs styret runt vajern så kommer den på insidan.
Den enda jag upplevde som vart lite knöligt var bromsvajen som skaver lite emot plasten som sitter över styrbulten (på en XTX) funderar på att kapa av en bit av den alt skaffa en "kudde" istället.
Någon mer som upplevt detta?
Hör av er om ni har några tips

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Har monterat relocator på min XTX nyligen, hade tidigare en RTX som jag också hade relocator på. Resultatet blev mycket bättre på RTXen för där hade man en pivot höjare och ett lägre styre, hade höjaren i linje med styrstången och det var helt perfekt för mig. Med XTXens högre styre så hamnar allt för långt fram. Dessutom blir det lite krångligare med dragningen av gasviren ( som nämts tidigare i tråden)
Min lösning blev att jag beställde ett RTX styre som jag ska montera på en höjare från en mtx, kommer att bli kanon tror jag.
Troligtvis kommer jag att få fräsa av längden på höjaren en bit så att wiren räcker till.
Lägger upp en bild när jag har fått hem styret.

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Ja släng upp en bild.
Men jag tyckte det vart tämligen perfekt för mig är rätt lång och har långa armar så mig passade det perfekt.
Men är lite fundesam över bromssalgen som skaver lite emot plsathöljet som täcket styrklammorna.
Bilder mottages gärna för dragningar av kablar/vajrar osv på XTXer med reloctor :)

En fråga till, var ner i garaget och donade lite nu på kvällskvisten och beaktade skotern lite grann
(torrbröt lite och kände så det känndes okej)

Vart lite fundersam på om styret står riktigt rakt iförhållande till skidorna..
Kanske bara är inbilning, men kan de flytta styrets läge om man bara monterar en reloctor?
Någon mer som upplevt detta fenomen? Eller måste man kanske justera in styret iförhållande til skidorna? O hur fasen gör man det?

Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Styret står snett efter montering av relocatorn, måste justeras. Justera på staget som går från styrstången.