Krökt styre på rmkn

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Tjosan, i söndags lyckades jag rulla med rmkn och fick ett rejält krökt styre och ett sprucket handtagsskydd.

Min fråga är vad tycker ni är lämpligast att göra för att fixa det? Montera av och rikta till det eller köpa ett helt nytt? OM ni rekomenderar ett nytt, hur blir det med handtagsvärmarna? Är dem lätta att flytta över?

Uppskattar snabba svar eftersom det måste vara fixat innan helgen då jag far till fjällen..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tjosan, i söndags lyckades jag rulla med rmkn och fick ett rejält krökt styre och ett sprucket handtagsskydd.

Min fråga är vad tycker ni är lämpligast att göra för att fixa det? Montera av och rikta till det eller köpa ett helt nytt? OM ni rekomenderar ett nytt, hur blir det med handtagsvärmarna? Är dem lätta att flytta över?

Uppskattar snabba svar eftersom det måste vara fixat innan helgen då jag far till fjällen..
Jag krökte mitt styre förra helgen, det gick att rikta även om det blev lite lackskador, men det täcker gummiskyddet.

Dock tänkte jag köpa ett nytt styre iaf, för om styret får en smäll igen så är det stor risk att styret knäcks.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Det är ju de.. Blir det mycket försvagat om man riktar tillbaks det? och hur gjorde du? drog åt det i ett skruvstäd och tog släggan? ;) Skämt åsido, värma å böja?

Inte så kul att vara uppe på fjället med ett knäckt styre i början av en solig dag >.<
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Jag drog bara långsamt i skruvstädet, hade velat värmt men hade inte tillgång till det.

Vet inte hur mycket försvagat det blir, har det krökt sig över en större yta så är det inte så farligt, och hur mycket det har krökt sig såklart.

Den del som du böjer fram och tillbaka blir deformationshärdat och därmed sprödare.

Men får du en knäck/sprickbildning när du krökt tillbaka det och det får en smäll kommer det garanteras knäckas nästa gång.

Garanterat värt ett försök iaf tycker jag.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Jo, blir nog att göra så och hoppas det håller under fjällveckan.. Tack!
 

anteman

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Östersund
Knäck tillbaks styret och kör så i veckan. Köp med dig ett styre och ha som reserv, Skulle styret smälla av så kan du slänga på det nya och köra utan handvärme osv. på så sätt är ju inte veckan helt förstörd.
Anders....
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Även jag krökte styret på min rmk helgen som var:) jag löste det med att ta lös hooksen och hittade ett järnrör med exakt samma innerdiameter som styret och stack in den där hooksen sitter, sen var det en mycket enkel sak att rikta styret åt alla håll.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Fick en tid hos ÅF i veckan så de skulle byta till ett nytt, var lika bra det.. Skulle kosta 800:- vilket inte var så farligt.. Funderade på att slänga på ett Pro Taper men det skulle ha kostat drygt dubbelt så mycket och hos åf sa de att om man har otur när man rullar så böjer det sig minst lika mycket som det andra.. Han hade redan bytt 1 sånt tidigare denna säsong.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Värm inte OM ni ska rikta bara, då förstör ni härdningen och det blir svagare med all säkerhet.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Värm inte OM ni ska rikta bara, då förstör ni härdningen och det blir svagare med all säkerhet.
Lät som att 800 kr va bra för att få det ur världen.

Jo om man värmer över austenittemperaturen och låter det svalna långsamt så blir det segare, alltså inte lika härdat men risken för brott minskar.

Men om du istället snabbkyler, så stålet inte hinner bilda perlitstruktur utan martensit får du ett mer härdat stål.