Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Clecos heter dom. Väldigt lätta att jobba, mycket snabbare än skruv och mutter :) med finns flera versioner

[video=youtube;lgEIVUVLrnQ]http://www.youtube.com/watch?v=lgEIVUVLrnQ[/video]

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag började jag med att montera fräsen

Banjoskruven till bromshandtaget var för lång så den sattes i fräsen och kortades ner 5mm

Banjoskruven färdig för montering

Bromshandtaget börjar vara på plats

Utan elswitchar

Elswtcharna monterade

Testar hur fotsteg kommer att bli

Dags att bocka nederkanten på tunnelplåten för att få ett mothåll då fotstegen skall monteras

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Blir det hemma gjorda fotsteg, antar att de blir som airframe? Ta gärna en helhetsbild så man får se lite hur den ser ut just nu :p

Grymt arbete!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad blir det för material till fotstegen ?
Det blir stålrör. Skulle gärna köra med alu men pga av flera orsaker är det inte överkommligt för mig. På bilden testar jag lite med plaströr som är lätta att bocka för att jag skall få en uppfattning hur det blir.

Och ja det blir coldkutters får att få fäste Tobbe ;)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad är det för aluminium till tunnelsidorna du använder?
Jag vet ej beteckningen på den...min kompis som fixat det...men det skall vara det starkaste som går att bocka utan att det spricker 1,5mm tjock. Där bak kommer ju det att stagas upp av ett rack som både funkar som "dropbrackets" och dunkhållare och "stötfångare" bak. Den är gjord i 5mm alu.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ok, tänkte om det var 6082 så är det nästan helt omöjligt att göra som du hade bild på ovan.
Skillnad på att knäcka och bocka :)
Men det lär nog hålla ändå kanske blir lite känsligare på bucklor men fotstegen lär nog staga upp tunneln bra.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har ju "handknackat" det runt en kant på plankan som har en radie på ca 5-8mm så det är ju inte riktigt en skarp 90gr vinkel.
Ja fotstegen kommer ju att staga upp längs hela kanten nertill. Sen kommer det antagligen att bli ett lager kolfiber på den också :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
"Caddat" nya fotstegen idag för att kunna räkna ut hur mycket rör som går åt....blir hyfsat lika som Askers...men dom skall ju på RMK tunnel också :) ...men framtill förståss anpassade för Phazern

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det blir så förbaskat snyggt!
Jag blir lika imponerad varje gång du gjort ngn uppdatering på en ny detalj. Speciellt som jag känner att jag blir nöjd om jag får på ett klistermärke både där det ska sitta och utan luftbubblor...
Keep it up!! :)

(Sorry för kommentaren om fotsteg i plaströr förresten! :) )

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det blir så förbaskat snyggt!
Jag blir lika imponerad varje gång du gjort ngn uppdatering på en ny detalj. Speciellt som jag känner att jag blir nöjd om jag får på ett klistermärke både där det ska sitta och utan luftbubblor...
Keep it up!! :)

(Sorry för kommentaren om fotsteg i plaströr förresten! :) )
Thanks!

Lite roligt måste vi väl få ha i tråden också ;)...så länge det inte blir för mycket. Om inte annat så är det ju ett bevis på att nån läser i tråden då det kommer kommentarer :D

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår gjorde jag en enkel jigg för fotstegen och svarvade till ett "hjul" för att kunna bocka 15mm rören till fotstegen.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder :)

Fräser till ett hjul för att kunna bocka 15mm rör

En enkel jigg till fotstegen

Nytt rack