Yamaha Phazer MTX "Chris Edition"

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Idag då jag var ut och körde så lyckades jag få en liten knäck på den undre a-armen. Det blev en väldigt liten "böj" precis i yttre ändan innan där länkhuvudet är monterat. Det enda det resulterade i var att det blev lite "toe in" så jag kan justera det med styrstagen. Det blev så efter att det blev tvärstopp mot en sten som gömdes under snön.

Så det blir kanske att göra nya a-armar till sommaren i lite bättre rör :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har inte hänt så mycket nu under vintern annat än att jag varit iväg och kört såklart. Men igår monterade jag nya skidor C&A Pro XTX så nu skall jag se om det blir nån skillnad. Åke rupp idag till Sälen för att vara med på Snowrider Weekend där.

Iövrigt har skotern funkat bra även om jag ser vissa förbättringspotentialer angående t.ex. styrningen. Så där blir det att göra nya stag och lite annat under sommaren. Även vissa delar i boggiekonstruktionen kommer jag att tillverka nya på lite annat sätt för att få dom mera robusta. Jag håller även på och kollar upp om IceAge kan tillverka ett par "Bomber Rails" till mig. Dom har ju inte Phazern i sitt ordinare sortiment :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
För första gången har jag nu kört Phazern utan att den kändes tippig längs leden...kändes konstigt först då den inte reagerade som tidigare.

Det jag gjorde var att montera C&A Pro XTX skidor och justerade camber vinkel en aning.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Vad är det du ska förstärka i boggien? Jag kan uppleva min lite svajjig i sidled när jag kört hårt efter riktigt guppig led, är det det du ska förstärka eller vad är det du behöver förstärka?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite sent svar :)

Det jag har haft problem med är glidmekanismen på den bakre "svingen" så den kommer nu att CNC fräsas för att få mera exakt så den inte glappar så :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Den är nu såld och jag ska lev. den till sin nya ägare imorgon. Så nu kollar jag runt på vad mitt nya projekt ska bli :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det gick fort att sälja den :)
Blir intresant att se vad du sätter tänderna i härnäst, och håller tummarna för ännu ett intressant bygge med mycket bilder och grymma moddar.
Blir det att börja redan i sommar ?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja köparen hörde av sig inom 2h efter att jag la ut annonsen och affären blev helt klar på lite över 1 dygn.

När jag kan börja med det nya projektet beror ju på vad det blir för skoter och när jag kan få den. Blir det en helt ny så beror det ju på lev.tid. Men planen är att jag iaf ska hinna med lite moddar innan säsongen drar igång igen :D

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
HÖRDE ATT DET SKULLE BLI ETT RIKTIGT BYGGE FÖR MAXIMAL FRAMKOMLIGHET, MEN SAMTIDIGT SMIDIG :eyebrows: